Morocco Kalahkan Spain

 Achraf Hakimi menjadikan dirinya wira dengan sepakan penalti kemenangan apabila Maghribi mengejutkan Sepanyol 3-0 dalam penentuan sepakan selepas seri tanpa jaringan untuk mara ke suku akhir Piala Dunia.


Kedua-dua pasukan tidak dapat dipisahkan selepas 120 minit dan Sepanyol gagal menyempurnakan mana-mana daripada tiga penalti mereka, dengan penjaga gol Yassine Bounou dengan cemerlang menyelamatkan dua.


Morocco Kalahkan Spain


Itu menyebabkan Hakimi dari Paris St-Germain - yang dilahirkan dan dibesarkan di Madrid tidak kurang - untuk memenanginya dengan sepakan penalti tanpa saraf dan mencetuskan adegan gembira di tempat penonton.


Stadium Education City kebanyakannya dipenuhi oleh peminat Maghribi, yang menjadi liar pada wisel penamat apabila pasukan mereka mara ke suku akhir buat kali pertama, di mana mereka akan menentang Portugal atau Switzerland pada hari Sabtu (15:00 GMT).


Penyokong pasukan Afrika utara telah membuat diri mereka didengari sepanjang perlawanan tetapi suasana di tempat duduk tidak sepadan dengan pertarungan sengit di atas padang.


Sepanyol menangkis bola dan Maghribi duduk menutup jurang, dengan sangat sedikit peluang yang jelas dicipta.


Skuad kendalian Luis Enrique hampir memecah kebuntuan ihsan Dani Olmo, yang melakukan rembatan anak panah dari sudut yang ditepis Bounou dan penjaga gol itu juga melakukan dengan cemerlang untuk menghalang tendangan percuma berbahaya Olmo lewat.


Maghribi bermain di kaunter dan sepatutnya menjaringkan gol dalam tempoh pembukaan tetapi Nayef Aguerd menghantar tandukan tanpa tandanya, manakala satu-satunya rembatan ke sasaran mereka adalah menerusi pacuan jarak jauh Noussair Mazraoui yang dijaringkan oleh Unai Simon.


Dengan kedua-dua belah pihak tidak dapat dipisahkan, permainan masuk ke masa tambahan dan pemain gantian Walid Cheddira mendapat peluang terbaik Maghribi tetapi merembat rembatannya terus ke arah Simon dari jarak lapan ela.


Sepanyol membuat lebih 1,000 hantaran dalam pertandingan itu dan hampir memenanginya pada minit ke-123, tetapi tendangan voli Pablo Sarabia dengan perit melepasi luar tiang jauh.

Previous Post Next Post