Friday, June 24, 2016

SUNNAH DAN ADAB DI HARI JUMAAT !

SUNNAH DAN ADAB DI HARI JUMAAT | Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Hari ini , Allah masih izinkan kita hidup dan menghirup udara segar yang setiap hari Allah bagi dekat kita tetapi Allah tak mintak pun kita bayar. Hebatnya Allah, Kayanya Allah . Di hari Jumaat yang mulia ini, jangan lupa untuk berselawat kepada Rasulullah S.A.W. dan mengamalkan Sunnah dan Adab-adab di hari Jumaat .

baca juga : Cikgu Alam .

SUNNAH DAN ADAB DI HARI JUMAAT

Sunnah dan Adab ini sudah pasti sebagai panduan kepada kita agar sentiasa melakukan perkara-perkara baik dan mengikut tatacara yang telah di ajar oleh Islam . Jom kita belajar serba sedikit mengenai Sunnah dan Adab-adab di Hari Jumaat . Hari jumaat merupakan antara hari yang mulia bagi ummat Islam .

Hari jumaat yang terdapat satu waktu di mana waktu yang di mustajab doa yang kita minta kepada Allah. Menurut para ulama, waktu yang mustajab doa ketika hari jumaat adalah di antara dua khutbah yakni ketika khatib berhenti sekejap sebelum meneruskan khutbah kedua. Ada juga pendapat ulama yang mengatakan , waktu mustajab doa ketika hari jumaat adalah ketika waktu asar . Jadi jangan lepaskan peluang kita untuk memperoleh doa yang di makbulkan.

Sempena Hari Jumaat juga , Kita di sarankan untuk perbanyakkan selawat dan juga sedekah . Banyakkan buat baik kepada orang lain . Sebarkan senyuman dan juga apa sahaja perkara baik yang terlintas di fikiran kita .

Korang boleh rujuk gambar di atas untuk mengetahui dengan lebih lanjut apa Sunnah dan Adab di hari jumaat yang boleh kita lakukan untuk menambahkan pahala kita. Buat baik ini banyak sebenarnya, cuma kita tak perasan bila kita buat baik. hehe . korang pergi kerja jangan lupa niatkan ia sebagai ibadah maka kerja itu dapat pahala. Kalau tak niat untuk ibadah maka tak dapat lah pahala ibadah .

Salam Jumaat buat semua .

sekian.




Thursday, June 23, 2016

ORANG DAH MULA SHOPPING RAYA !

Shopping raya | Wah ! semakin dekat dengan Aidilfitri semakin ramailah yang mengambil peluang untuk bershopping sempena menyambut Aidilfitri nanti . Sudah pasti tempat-tempat seperti Jalan Tar , PKNS dan banyak lagi tempat di Malaysia ini akan menjadi tumpuan bagi kaki shopping . Walaupun harga baju raya seudah mencecah ratusan ringgit, namun masih ramai yang mampu untuk membelinya .Alhamdulillah . harap lepas ni tiada lagi harga yang naik lah kan. hehehe .

Semalam sempena cuti nuzul Al-quran , aku sempat jugak lah pergi ke sungai petani dan jalan-jalan melihat barang-barang di sana. orang kata shopping raya lah kan. hehe banyak juga barang-barang yang di jual di sana seperti baju melayu, baju kurung dan sebagainya. Cumanya aku tak boleh nak compare harga di kedai-kedai tu sebabnya aku hanya masuk satu kedai ja.

Tips Shopping raya

Aku pilih untuk beli baju melayu sahaja, harga baju melayutu dalam Rm 50 plus jer. tidak termasuk seluar. kalau sepasang baju melayu adalah dalam seratus lebih. di sebabkan aku tak pakai seluar baju melayu, aku beli baju jer la kan. jimat sikit. Aku rasa kalau dekat penang harga baju melayu sahaja dan lebih rm 60 setiap satu. kalau sepasang seratus lebih jugak lah harganya.

Bila kita shopping baju raya, selain dari ukur saiz baju, jangan lupa ukur sekali keupayaan kita dalam membeli . kalau kita ada keperluan lain yang perlu di utamakan , maka utamakanlah dahulu. jangan membazir. itulah tips shopping sempena hari raya ini. nanti lepas raya,tak ada yang merungut sebab terlepas shopping masa bulan puasa dahulu. hehe

Kalau dah musim shopping ini, sudah pasti yang menjadi perhatian adalah kaum wanita yang shopping . kaum lelaki a.k.a para suami pula akan setia menanti di tepi dan luar kedai sehinggalah si isteri atau anak mereka selesai membeli . nasihat aku, bertimbang rasalah dengan orang lain. wanita di luar sana kalau boleh shopping tu janganlah lama-lama, kesian si suami. hehe mungkin alternatif lain bagi suami adalah membawa barang keperluan lain semasa mereka meneman si isteri membeli belah, bukan apa untuk mengelakkan berasa bosan ketika meneman isteri. Perangai perempuan ketika bershopping yang aku respect . 

Tips Shopping raya

Semoga kemeriahan aildilfitri yang bakal menjelma ini tidka memadamkan semangat kita mengejar lailatul qadar . Kalau siangnya kita boleh tawaf shopping compleks untuk membeli belah, biarlah malamnya pula kita mampu untuk bangun tahajjud dan beribadah serta mencari lailatulqadar. baru lah sama . betul tak ?

Selamat mencari lailatul qadar !

sekian .

baca juga : Status Imam muda Ammar di salah tafsir !


**gambar google

STATUS IMAM MUDA AMMAR DI SALAH TAFSIR !


STATUS IMAM MUDA AMMAR | Semalam heboh di media sosial mengenai satu status yang di muat naik oleh seorang imam mudah iaitu Imam Muda Ammar ke dalam Facebook miliknya .Namun Status terbabit mendapat reaksi negatif dari pembaca dan juga peminat imam muda Ammar.

Di dalam Status Imam muda Ammar itu, beliau ada menyampaikan pendapat beliau mengenai Vaksin untuk baby . dari status yang di tulis , aku faham yang imam muda Ammar hendak menyampaikan sesuatu iaitu kematian tidak kenal sesiapa sama ada seseorang itu di vaksin atau tidak.

STATUS IMAM MUDA AMMAR

Tetapi status berkenaan di salah erti oleh netizen sehingga ramai yang menghentam imam muda Ammar di facebooknya . Mungkin dari satu sudut, mereka yang menghentam menggunakan bahasa kasar dan kurang sopan . Sebaliknya bagi aku, status imam muda Ammar ada kaitan dengan akidah sebagai seorang Muslim.

Sebagai seorang Muslim, I'tikad atau keyakinan kita mestilah yakin bahawa ajal maut itu adalah kuasa Allah bukan kerana Vaksin semata . Macam kita ambil ubat bila sakit. kita tidak boleh yakin yang ubat itu semata-mata boleh menyembuhkan kita sebaliknya ubat itu adalah alat dan menyembuhkan kita adalah Allah. Kalau kita i;tikad dan yakin bahawa ubat yang menyebuhkan penyakit kita bukan Allah. maka kita sudah jadi syirik .

Syirik adalah dosa yang Allah tak ampunkan  !

STATUS IMAM MUDA AMMAR

Aku tak nak bincang mengenai anti vaksin atau vaksin . sebab korang pun dah muak dengan isu ini dan korang juga dah tahu nak pilih sama ada nak vaksin atau tidak. cumanya sebelum kita melenting, fikir dahulu apa yang cuba di sampaikan oleh seseorang .

Aku harap pencerahan ini dapat menjernihkan kembali keadaan yang keruh sekarang ini . aku yakin imam muda ammar ada sebab dia tulis sedemikian tetapi mungkin juga salah timing dan gaya bahasanya . semoga isu ini di tutup dan yang dok guna kata-kata kesat tu. fikir-fikir lah balik ya. akhlak kita di mana ?

STATUS IMAM MUDA AMMAR
PERMOHONAN MAAF IMAM MUDA AMMAR - https://www.facebook.com/imamudaammar/posts/887208694722718?hc_location=ufi

sekian .

**tulisan ini hanya pendapat peribadi aku . terpulang untuk menerima atau menolak.

Wednesday, June 22, 2016

SENARAI PELAKON DRAMA KETUPAT PALAS MR HANDSOME !


Senarai Pelakon Drama Ketupat Palas Mr. Handsome  | Drama baru ini akan mula menemui penonton tidak lama lagi. Drama lakonan Mira Filzah dan juga Fatah Amin yang bertajuk Drama Ketupat Palas Mr. Handsome ini pastinya menjadi sebutan peminat terutamanya peminat Mira Filzah dan Fatah Amin. Berikut merupakan SENARAI PELAKON DRAMA KETUPAT PALAS MR HANDSOME !


SENARAI PELAKON DRAMA KETUPAT PALAS MR HANDSOME !

SENARAI PELAKON DRAMA KETUPAT PALAS MR HANDSOME !

Tajuk Drama : DRAMA KETUPAT PALAS MR HANDSOME !
Bil Episod : 13
Tarikh Mula tayang :
Saluran Tayangan : tv 3
Waktu tayangan : 9 malam
Senarai Pelakon : Mira Filzah, Fatah Amin, Shah Sulaiman , Aisya Hasnaa , Eyka Farhana , Marisa Yasmin dan Firdaus Ghaufran .
ada yang sudah tak sabar  nak tengok drama Ketupat palas Mr handsome ni tak ? hehe

p/s : bila sebut ketupat palas ni mesti ramai teringat dengan hari raya kan , tapi sekarang raya tak sama dah macam dulu, dulu seronok sebab meriah , sekarnag pakat mengahadap tv jer kan. korang nak tahu tak apalagi perbezaan antara raya dulu dan sekarang ? baca di sini .

Sekian.

Tuesday, June 21, 2016

KISAH HAFIZ MAHAMAD VIRAL ! BENDA NI PUN VIRAL SEKALI KER ?


KISAH HAFIZ MAHAMAD | Sejak dua hari yang lepas , kisah seorang lelaki yang membuat kejutan kepada kekasihnya yang viral baru-baru ini. Ramai yang dah ulas mengenai tindakan hafiz mahamad ini, malahan ada yang memberi komen positif dan juga negatif. kalau korang nak baca, boleh terjah ke Instagram Hafiz Mahamad sendiri .

Tetapi, aku nak alih perhatian korang mengenai satu perkara yang turut viral sekali bersama dengan kisah Hafiz Mahamad ini, apa dia ? haha jawapannya adalah Kereta limosin . Sejak viral kisah Hafiz Mahamad tu , ramai dah nak beralih ke kereta limosin lepas ni semata-mata nak tarik perhatian kekasih hati .

KISAH HAFIZ MAHAMAD

Kereta panjang yang terkenal dalam filem-filem Luar Negara seperti di Amerika dan sebagainya , kini menjadi sebutan rakyat malaysia . Ada yang mengatakan kereta limo ni adalah kereta mewah . Orang kaya mampu lah. hahaha betul lah tu, tapi aku rasa boleh jer pinjam dengan pemilik kereta tu kalau nak sangat guna. hehe

Sedikit komen untuk insan-insan yang di luar sana yang tak habis-habis lagi komen dekat Instagram Hafiz Mahamad . Nak berangan untuk mendapat sesuatu perkara yang mewah itu tidak salah, tetapi kalau boleh jangan drag orang lain turut sama dalam angan-angan yang mungkin tidak masuk akal. bukan semua lelaki mampu memberi kejutan dengan membawa anda menaiki limo .

hargai orang yang mahukan anda, dan orang yang anda mahukan. Dalam bab limo ni kan, aku tengok remaja yang baru nak kenal dunia jer yang nak macam tu. aku tengok kakak-kakak dan abang-abang yang lain dan yang dah berkerjaya rileks ja dan tak ambil port. bagi mereka kita kena berpijak pada bumi yang nyata .

KISAH HAFIZ MAHAMAD

Tak semua orang mampu dan jangan memaksa  pasangan kita sesuatu perkara yang di sendiri tak mampu buat. Fokus dan support dari segi moral supaya dia sendiri mampu untuk membahagiakan kita dengan caranya sendiri. kan itu lebih baik,

Selepas kisah seorang lelaki bernama ubaidullah jaafar viral kini kisah Hafiz Mahamad pula yang viral . Typical rakyat Malaysia akan buat kecam dan juga terover dalam menilai sama ada positif atau negatif. aku rasa jer, hehe korang lak rasa macam mana ?

Ada tips untuk menawan suami anda , tak banyak pun ada 7 tips. korang nak baca tak agak-agak ? kalau nak baca korang baca dekat sini .

sekian.

HARGA BAJU RAYA RATUSAN RINGGIT ? RAKYAT MALAYSIA MAMPU BELI KE ?

HARGA BAJU RAYA | Kebanyakkan dari kita sudah mula membuat persiapan raya walaupun Ramadhan masih belum habis . Terpulanglah kepada kita sama ada kita mahu memilih ramadhan atau pun Aidilfitri . Dalam kesibukkan membuat persiapan hari raya ini, pelbagai kelengkapan raya yang sudah menjadi pilihan mahupun masih dalam senarai pilihan untuk di beli. aku terkejut apabila melihat harga barang yang ingin di beli sekarang jauh lebih tinggi dari tahun-tahun sebelum ini . aku fikir, mungkin rakyat malaysia sudah kaya raya ?

Baca juga : Perangai Perempuan bila shopping yang aku respect !

Melihat harga barang-barang tersebut, aku cuba tengok dan survey harga baju melayu di sebuah pasar raya di Malaysia. Harga baju melayu sepasang sudah berharga ratusan ringgit .Tidak seperti satu ketika dahulu apabila harga sepasang baju melayu hanya puluhan ringgit sahaja . Tidak termasuk dengan sampin lagi.

HARGA BAJU RAYA

Namun , walaupu harganya mahal tetapi rakyat malaysia masih mampu membelinya . Pelik juga kan, seronok membeli atau terpaksa beli ? satu persoalan yang perlu di bincangkan juga sebenarnya . Sewajarnya, peniaga kena lihat situasi rakyat malaysia sebelum mereka meletakkan harga . Aku bimbang , satu hari nanti harga baju melayu juga akan meningkat naik seperti harga makanan. Bimbang oh bimbang .

Ini aku cakap mengenai baju melayu sahaja, baju kurung tak yah cakap lah kan. awal-awal lagi dah mahal . korang rasa berbaloi tak , baju melayu harga ratusan ringgit semata-mata nak sambut hari raya sahaja ?

Mungkin juga ada yang berpendapat, beli baju melayu hanya setahun sekali sahaja ,bulan-bulan lain, pakai sahaja mana yang ada. Aku rasa itu yang rakyat malaysia fikir bila beli baju mahal-mahal. tapi hakikatnya , akan juga di beli baju melayu pada bulan-bulan lain. adakah akan berlaku pembaziran ? sebenarnya aku nak cakap pasal harga baju melayu sekarang ini. mahal weh !


HARGA BAJU RAYA
Kalau korang lihat sama ada jualan online ataupun di pasar raya, sudah tiada baju melayu sepasang berharga puluhan ringgit. kalau ada pun jarang di temui . Ini menunjukkan harga barang di malaysia ni makin meningkat dan menyebabkan rakyat di paksa membeli sesuatu di luar kemampuan mereka. walaupun hakikatnya pilihan di tangan pembeli, tetapi jika pilihan tersebut seumpama tiada pilihan , jadi nak buat macam mana ?

Kalau nak dikatakan design mereka berbeza, bagi aku baju melayu sebenarnya tiada design yang berbeza sangat. dia hanya ada 3 poket di atas dan jarang juga kita lihat baju melayu mempunyai dua warna dalam satu-satu design. kadang-kadang, aku tengok design antara syarikat-syarikat pengeluar baju melayu ni lebih kurang ja, tapi harga mereka berbeza.

Andai semua pakaian berharga ratusan ringgit, bagaimana kita nak memilih sebaliknya betul tak ? alih-alih terpaksa lah juga beli walaupun harga ratusan ringgit sebabnya tiada pilihan dari sudut harga. itu maksudnya terpaksa membeli yang aku cakap di atas. Adakah kita betul-betul mampu untuk membeli ? atau terpaksa beli ? korang yang mana satu ?

sekian.

Monday, June 20, 2016

Senarai Insentif kepada rakyat Selangor yang baru di umumkan !








Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan | Dalam ucapan yang di sampaikan oleh Menteri Besar Selangor iaitu Dato Seri Azmin Ali di Dewan Jubli Perak SUK pada 20 jun hari ini , Beliau menyampaikan beberapa insentif baru kepada ralyat selangor khususnya bagi penjawat awam di negeri terbabit. Alhamdulillah rezeki buat rakyat selangor.
Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan

Berikut merupakan Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan !

1. Bantuan Khas Aidil Fitri satu bulan setengah gaji ( di bayar pada 1 julai )
2. Kenaikkan gaji sebanyak dua kali pada tahun ini (2016 )
3. Kenaikkan elaun perumahan untuk penjawat gred 41 ke bawah dari RM 150 ke RM 300 .


Korang boleh ikuti info grafik yang di sediakan sumber facebook Dato Seri Azmin Ali.

Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan

Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan

Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan

Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan

Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan

Seronoknya jadi penjawat awam di negeri selangor. semoga Senarai Insentif kepada rakyat selangor yang baru di umumkan ini mampu meringankan beban rakyat yang di tanggung oleh rakyat sepanjang tahun ini.

Tahniah kerajaan negeri selangor.

Sekian .