Portugal Belasah Switzerland untuk layak ke pusingan seterusnya

 Jurulatih Portugal Fernando Santos menurunkan Cristiano Ronaldo ke bangku simpanan untuk pertemuan 16 terakhir dengan Switzerland dan dihadiahkan dengan hatrik daripada pengganti Goncalo Ramos dan persembahan pasukan yang menakjubkan.


Santos meluahkan rasa terkilannya terhadap gerak isyarat yang dibuat oleh Ronaldo apabila dia digantikan dalam perlawanan terakhir kumpulan menentang Korea Selatan dan ia adalah kali pertama dalam 31 perlawanan sejak 2008 dia tidak bermain dalam kejohanan besar.


Portugal Belasah Switzerland untuk layak ke pusingan seterusnya




Portugal memandang remeh ketidakhadiran pemain berusia 37 tahun itu dengan mudah, apabila penyerang Benfica berusia 21 tahun, Ramos mencecah treble pertama kejohanan ini pada permulaan antarabangsa pertamanya, untuk membantu mengatur perlawanan suku akhir menentang pakej kejutan Maghribi selepas kemenangan mereka menentang Sepanyol menerusi sepakan penalti.


Ramos memulakan kekalahan selepas 17 minit apabila dia menewaskan penjaga gol Switzerland Jan Sommer di tiang dekat sebelum pemain pertahanan veteran berusia 39 tahun Pepe menggandakan pendahuluan Portugal apabila dia menanduk masuk pukulan sudut Bruno Fernandes pada minit ke-33.


Debut penuh impian itu diteruskan apabila Ramos menamatkan saingan dengan berkesan dengan hantaran hampir di hantaran lintang Diogo Dalot enam minit selepas rehat, penyerang itu beralih kepada penyedia untuk mengaturkan Raphael Guerriero untuk melengkapkan gerakan pantas dengan pukulan kencang empat minit kemudian.


Pemain pertahanan Manchester City, Manuel Akanji membalas satu gol untuk Switzerland tetapi Ramos pantas mendapat gol ketiganya dengan cip yang bijak, yang menjadi isyarat kepada penonton di Stadium Lusail untuk bising menuntut pengenalan Ronaldo.


Jurulatih Portugal Ramos mewajibkan permainan yang dimenangi, Ronaldo memasuki dengan tepukan gemuruh, tetapi rakan sepasukannya layak menerima semua pujian untuk persembahan kelas tinggi.


Ronaldo mendapat bola di dalam jaring tetapi diperintah ofsaid jadi ia adalah seorang lagi penyamar muda kepada mahkotanya, Rafael Leao yang berusia 23 tahun, yang menobatkan persembahan mempesonakan apabila dia melencong pada pukulan keenam.

Previous Post Next Post