France kalahkan Poland

 Olivier Giroud menjadi penjaring gol lelaki terbanyak sepanjang zaman Perancis apabila juara Piala Dunia itu melepasi Poland untuk mara ke suku akhir. Penyerang AC Milan itu menjaringkan gol ke-52 untuk Perancis untuk menuntut rekod negara itu, mengatasi Thierry Henry yang hebat.


France kalahkan Poland




Gol bersejarah itu muncul pada separuh masa selepas Giroud mengawal hantaran Kylian Mbappe sebelum melakukan hantaran rendah ke gawang di luar jangkauan Wojciech Szczesny.


Tetapi setelah memberikan bantuan untuk gol pertama, Mbappe yang cemerlang menghidupkan gaya dengan menjaringkan dua gol hebat pada separuh masa kedua.


Dia melakukan rembatan kuat ke atas bumbung jaring dari jarak 16 ela untuk gol pertamanya dan melencong ke gawang kedua indah dalam masa kecederaan untuk mendahului dalam perlumbaan Kasut Emas dengan lima gol.


Pasukan Didier Deschamps telah dibiarkan kecewa sehingga perlawanan pembukaan dan mungkin ketinggalan.


Pembukaan terbaik Poland pada separuh masa pertama adalah apabila bola jatuh untuk Piotr Zielinski di tengah kotak penalti, tetapi rembatannya terus ke arah Hugo Lloris.


Robert Lewandowski berjaya membuat saguhati untuk Poland, melancarkan sepakan penalti dengan sepakan terakhir permainan.

Perancis akan menentang England pada suku akhir pada hari Sabtu, 10 Disember (19:00 GMT) selepas England menewaskan Senegal 3-0.

Previous Post Next Post