Germany Terkandas di Peringkat Kumpulan

 Jerman tersingkir daripada Piala Dunia Fifa pada malam drama yang luar biasa walaupun menang ke atas Costa Rica di Stadium Al Bayt.


Kemenangan kontroversi Jepun 2-1 menentang Sepanyol akan menyingkirkan Jerman, tetapi pasukan Hansi Flick memerlukan tiga mata untuk memberi diri mereka peluang mara ke pusingan 16 terakhir.


Mereka melengkapkan bahagian tawar-menawar mereka, tetapi ia tidak berjaya kerana juara empat kali itu menduduki tempat ketiga dalam kumpulan dan tersingkir dengan perbezaan gol.

Germany Terkandas di Peringkat Kumpulan


Ia mungkin cerita berbeza selepas gol kemenangan Jepun dalam perlawanan Kumpulan E yang lain pada mulanya diketepikan kerana pegawai menyangka bola telah keluar dari permainan sebelum dimasukkan ke dalam jaring, tetapi keputusan itu dibatalkan oleh VAR.


Jerman berada dalam kawalan penuh dan di depan menerusi tandukan Serge Gnabry pada minit ke-10, hanya untuk Costa Rica mengubah perlawanan untuk menimbulkan kemungkinan besar Sepanyol juga akan tersingkir.


Yeltsin Tejeda menyamakan kedudukan selepas penjaga gol Jerman, Manuel Neuer menolak tandukan Kendall Waston pada minit ke-58, sebelum Neuer dianggap mendapat sentuhan terakhir untuk gol kedua 12 minit kemudian apabila Juan Pablo Vargas masuk dari jarak dekat.


Pada peringkat itu, Costa Rica sedang melalui dengan Jepun, dan Sepanyol sedang menuju ke pintu keluar.



Ia akan menamatkan salah satu malam paling menakjubkan dalam sejarah Piala Dunia, tetapi pemain gantian Jerman, Kai Havertz memulihkan tahap normal dengan dua penamat klinikal untuk memadamkan harapan Costa Rica untuk mencetuskan kejutan besar.


Pemain gantian Niclas Fullkrug menambah minit keempat untuk mengesahkan kemenangan, tetapi ia tidak akan menghiburkan kerana Jerman gagal mara ke peringkat kalah mati kejohanan untuk kali kedua berturut-turut.


Ini juga merupakan perlawanan yang mencipta sejarah apabila pasukan perasmi semua wanita mengambil alih permainan Piala Dunia lelaki buat kali pertama, dengan pengadil Perancis Stephanie Frappart, disertai oleh penolong pengadil Neuza Back dari Brazil dan Karen Diaz Medina dari Mexico.

Previous Post Next Post