Gol Kontroversi bawa Jepun ke Pusingan Kalah Mati

 Jepun menjaringkan gol kemenangan kontroversi apabila mereka mengadakan satu lagi kebangkitan Piala Dunia yang luar biasa untuk mendahului Kumpulan E di hadapan Sepanyol dan mara ke pusingan 16 terakhir.


Ao Tanaka menjaringkan gol kedua Jepun selepas Pembantu Pengadil Video memutuskan bola tidak keluar dari permainan sebelum pemain gantian Kaoru Mitoma menyilang dari garisan depan, walaupun pada kali pertama dilihat ia kelihatan berbuat demikian.

Gol Kontroversi bawa Jepun ke Pusingan Kalah Mati


Ia membuktikan detik penentu dalam persembahan menakjubkan menentang pasukan Sepanyol yang bernasib baik untuk menyertai Jepun di peringkat kalah mati.


Dalam kejohanan yang penuh dengan kejutan, ini mungkin malam paling dramatik setakat ini, dengan Sepanyol masih bergantung kepada keputusan perlawanan Jerman dengan Costa Rica untuk mereka mara.


Keempat-empat pasukan telah memulakan malam dengan peluang untuk mara tetapi dengan Sepanyol hanya memerlukan keputusan seri untuk layak, mereka tidak dijangka memerlukan sebarang bantuan dari tempat lain.


La Roja beraksi pada waktu rehat selepas Alvaro Morata menanduk masuk hantaran lintang Cesar Azpilicueta dari jarak dekat, tetapi Jepun dengan pantas akan mengubah permainan - dan keseluruhan Kumpulan E - di atas kepalanya.


Samurai Blue menghantar pemain gantian Ritsu Doan dan Mitoma pada separuh masa dan dalam masa enam minit bermula semula, mereka berdua telah memberi impak yang besar.


Doan menyamakan kedudukan dengan rembatan kencang dari tepi kawasan dan, hanya 142 saat kemudian, Mitomo mendapatkan hantaran lintang rendah Doan dan menemui Tanaka untuk menyamakan kedudukan dari jarak dekat dalam keadaan dramatik.


Gol itu pada mulanya diabaikan oleh penolong pengadil yang memberi isyarat hantaran lintang Doan telah keluar dari permainan, tetapi VAR memutuskan Mitomo telah mencapainya tepat pada masanya.


Pada mata kasar ia kelihatan di atas garisan, tetapi keputusan dibuat bahawa kelengkungan bola itu tergantung di atas kapur, untuk menggembirakan pemain Jepun.


Keadaan menjadi lebih buruk untuk Sepanyol apabila Costa Rica mendahului Jerman beberapa saat kemudian, kerana pada peringkat itu mereka sedang menuju keluar.


Skrin besar di Stadium Antarabangsa Khalifa menunjukkan jadual kumpulan yang dikemas kini, yang membuat penyokong Sepanyol tidak percaya, dan hampir semua orang di sini juga.


Pasukan Luis Enrique menghadapi masalah besar, dan hanya menunjukkan sedikit tanda untuk menyelamatkan diri, dengan hanya rali lewat Jerman menghantar La Roja sebagai naib juara kumpulan dengan perbezaan gol.

Previous Post Next Post