Ronaldo Jaringkan Gol Bantu Portugal Menang keatas Ghana

 Cristiano Ronaldo menjadi orang pertama yang menjaringkan gol di lima Piala Dunia Fifa ketika Portugal memulakan kempen mereka dengan kemenangan mendebarkan ke atas Ghana.


Ronaldo bermain buat kali pertama sejak wawancara televisyen kontroversinya minggu lalu dan pembebasan seterusnya oleh Manchester United berikutan komen itu.

Ronaldo Jaringkan Gol Bantu Portugal Menang keatas Ghana


Dan pemain berusia 37 tahun itu menjaringkan gol pembukaan dari sepakan penalti, memalu selepas tersandung dalam kotak oleh pemain pertahanan Southampton Ghana Mohammed Salisu.


Kapten Ronaldo mempunyai beberapa peluang pada awalnya tetapi rembatan rendah ditepis Lawrence Ati-Zigi dan dia juga menanduk tersasar di tiang jauh.


Penyerang itu mempunyai gol yang tidak dibenarkan kerana menolak Alexander Djiku manakala di hujung yang lain, Ghana tidak mempunyai satu pun rembatan dalam tempoh pembukaan.


Pasukan Afrika bertambah baik pada babak kedua apabila Mohammed Kudus melepasi tiang jauh dan mendapat ganjaran apabila Andre Ayew menyamakan kedudukan dari jarak dekat.


Tetapi Portugal membalas dengan dua gol dalam masa dua minit untuk mengesahkan mata - Joao Felix menyempurnakan penyudah yang menarik dan pemain gantian Rafael Leao mengusap dengan tenang dalam beberapa saat sahaja selepas masuk.


Osman Bukhari menanduk masuk sagu hati lewat untuk Ghana dan mungkin ada drama sebenar pada minit kesembilan masa kecederaan.


Penjaga gol Diogo Costa meletakkan bola ke bawah, seolah-olah tidak menyedari Inaki Williams berada di belakangnya, tetapi selepas berlumba memintas bola, penyerang Ghana itu tergelincir pada saat genting dan rembatan lecet dikeluarkan dari garisan.


Kemenangan bermakna Portugal mengungguli Kumpulan H selepas Uruguay dan Korea Selatan bermain seri tanpa jaringan pada awal Khamis.

Previous Post Next Post