Manchester United buktikan mereka mampu memenangi perlawanan.

Manchester United buktikan mereka mampu memenangi perlawanan. Manchester United tiba di Southampton di bawah tekanan untuk membuktikan kemenangan mendebarkan menentang Liverpool bukan sekadar ilusi sekali sahaja yang dihasilkan kerana terdesak.


Manchester United buktikan mereka mampu memenangi perlawanan.





Skuad kendalian Erik ten Hag memberikan semangat yang memuncak dan mengangkat suasana krisis di sekitar Old Trafford dengan kemenangan ke atas musuh lama itu di Old Trafford pada malam Isnin untuk kemenangan pertama pengurus baharu itu dalam Liga Perdana.


Soalan-soalan biasa akan dikemukakan, bagaimanapun, sekiranya United ternyata menjadi satu kejutan dan kembali ke cara lama yang menyaksikan mereka dikalahkan di tempat sendiri oleh Brighton dan dimalukan 4-0 di Brentford dalam perlawanan pembukaan mereka.


Di bawah sinar matahari di St Mary's, dan pada permukaan yang kelihatan seperti mangsa kemarau baru-baru ini, United mencipta kemenangan yang tidak menakjubkan, sebenarnya ada kalanya agak menyayat hati, tetapi yang sangat penting.


Masa akan menentukan sama ada kemenangan 1-0, yang diperolehi oleh voli kaki sebelah Bruno Fernandes yang tepat pada minit ke-55, adalah satu lagi blok bangunan di jalan keluar daripada kesukaran atau fajar palsu, tetapi buat masa ini inilah yang sebenarnya United dan Ten Hag diperlukan.

Pengurus itu, dengan bijak, tetap dengan pasukan yang menewaskan Liverpool, yang bermakna kapten Harry Maguire dan Cristiano Ronaldo disimpan di bangku simpanan, di mana mereka disertai oleh Casemiro, pemain baru United dari Real Madrid.


IKLAN


Ada kalanya United terpaksa menggali dalam-dalam untuk menghalang Saints tetapi sekurang-kurangnya mereka mempunyai kapasiti untuk mengeluarkan penyodok dan mula menggali, tidak seperti di Brentford, di mana mereka reda sepenuhnya dan memanggil mereka layak sebagai superlatif.


Perlawanan Brentford adalah satu trauma kolektif untuk Ten Hag dan pasukannya, tetapi terutamanya untuk Lisandro Martinez apabila pemain pertahanan kecil £57m dari Ajax mendapati dirinya disingkirkan selepas 45 minit buli tanpa henti oleh Ivan Toney.


Martinez mempamerkan perwatakan dan ketabahannya dengan watak utama menentang Liverpool dan dia adalah pemain terbaik perlawanan di sini, usahanya dibalas dengan laungan "Argentina" sepanjang perlawanan dan pada wisel penamat.


Bagaimana dia menentang penyerang yang lebih hebat masih belum dapat dilihat memandangkan Southampton, seperti Liverpool, tidak memiliki seseorang dalam acuan Toney yang boleh mengeksploitasi kekurangan ketinggian pemain Argentina itu - tetapi tidak ada persoalan United mempunyai pesaing dan pejuang sebenar dalam Martinez.

Gol Fernandes, yang diambil dari hantaran lintang Diogo Dalot, mungkin juga dilihat sebagai satu lagi petanda baik untuk Ten Hag. Pemain Portugis itu, begitu berpengaruh dalam beberapa bulan selepas ketibaannya dari Sporting Lisbon, terperangkap dalam sikap biasa-biasa yang menyelubungi United dan menghabiskan lebih banyak masa untuk bertengkar tentang keputusan dan cuba memenangi pelanggaran murahan daripada mempengaruhi urusan semasa perlawanan.


Bruno Fernandes

Hanya Mohamed Salah (54), Harry Kane (49) dan Son Heung-min (45) mempunyai lebih banyak gol Liga Perdana berbanding Bruno Fernandes (37) sejak penampilan sulungnya pada Februari 2020

Jika Ten Hag boleh memfokuskan fikiran dan bakat Fernandes sekali lagi maka United akan mempunyai aset yang diperbaharui di tangan mereka, terutamanya di samping ketenangan Christian Eriksen dan perisai hebat yang akan disediakan oleh Casemiro.


Ronaldo, yang hari-harinya di United pasti akan berakhir apabila mereka dapati mana-mana kelab yang cukup menarik untuknya, telah digunakan sebagai pengganti impak tetapi impaknya adalah minimum, manakala Maguire kini kelihatan sangat melihat ke dalam, a bimbang untuk kapten kelab dan untuk England dengan Piala Dunia pada bulan November.


Ten Hag, difahamkan, menyatakan dirinya berpuas hati dengan kemenangan yang akan mengurangkan bunyi bising di sekeliling United selepas dua kekalahan pembukaan itu dan cara buruk pasukan baharunya beraksi.


United ada masanya, dengan penjaga gol David de Gea menyelamatkan dengan baik daripada Joe Aribo dan Southampton berang mereka tidak diberikan penalti apabila mereka membuat rayuan untuk bola baling menentang Scott McTominay.


Orang suci, bagi pihak mereka, layak mendapat banyak pujian dalam kekalahan. Terdapat cakap-cakap mengenai rasa tidak puas hati di bilik persalinan dengan pengurus Ralph Hasenhuttl selepas menewaskan Tottenham pada hari pembukaan tetapi ini adalah pasukan yang penuh dengan komitmen dan keinginan, walaupun mereka terlepas perlawanan terakhir.


United dan Ten Hag akan bertandang ke Leicester pada hari Khamis dengan hati yang baik dan mungkin dengan lebih banyak bantuan yang dikehendaki pengurus itu ditambah dalam skuadnya selepas dua kemenangan penting.


Awan di atas United belum hilang sepenuhnya tetapi ia mula terangkat selepas kegelapan yang mengancam menyelubungi mereka dua minggu lalu.

Previous Post Next Post