ARSENAL Buka Liga Dengan Kemenangan.

 Mikel Arteta berkata pasukan Arsenalnya kelihatan "lapar" selepas memulakan kempen mereka dengan sempurna dengan kemenangan ke atas Crystal Palace dalam pembukaan tirai Liga Perdana 2022-23 yang menghiburkan di Selhurst Park.


The Gunners mengekalkan prestasi pramusim mereka yang mengagumkan dengan persembahan bertenaga yang dihadiahkan apabila Gabriel Martinelli mengangguk pada minit ke-20 menerusi hantaran tandukan pemain baru Oleksandr Zinchenko.

ARSENAL Buka Liga Dengan Kemenangan.


Palace mengambil sebahagian besar separuh masa pertama untuk menyesuaikan diri dengan tempo pelawat, tetapi sebaik sahaja mereka melakukannya, Odsonne Edouard memaksa Aaron Ramsdale menyelamat selepas tandukan Joachim Andersen menemuinya di dalam kotak enam ela.


Didorong oleh penyokong tuan rumah yang meriah, the Eagles menerjah ke hadapan untuk mencari gol penyamaan tetapi Arsenal yang menemui jaringan sekali lagi, Marc Guehi secara tidak sengaja menanduk masuk hantaran lintang Bukayo Saka ke gawang sendiri lewat.


"Saya mempunyai perasaan ini untuk beberapa minggu pertama sejak pemain lelaki memulakan pramusim. Mereka sudah bersedia, mereka kelihatan lapar, dengan mentaliti yang mereka benar-benar mahu menang," kata Arteta kepada Match of the Day.


"Pasukan datang ke sini untuk bermain seperti yang kami mahu bermain - kami dominan, kami adalah ancaman, kami benar-benar cergas dan tajam dari awal. Kemudian apabila kami berasa tertekan, kami mengatasinya dengan daya tahan."

Di antara perniagaan perpindahan Arsenal yang bijak, prestasi pramusim skor percuma dan menjadi tumpuan siri All or Nothing terbaru Amazon, terdapat banyak perkara yang membangkitkan selera peminat mereka pada musim panas ini.


Kita mungkin perlu menunggu sehingga siri kedua untuk mengetahui sama ada Arteta menayangkan lagu Istana 'Glad All Over' semasa latihan sebelum ini - seperti yang dia lakukan dengan 'You'll Never Walk Alone' sebelum melawat Anfield musim lalu - atau sama ada ia karya seni pemain Sepanyol itu yang menetapkan nada, tetapi pasukannya tiba dengan keamatan tanpa henti yang membuatkan gol pembukaan Martinelli berasa tidak dapat dielakkan.


Pemain Brazil berusia 21 tahun itu sebelum ini terlepas peluang gemilang selepas Gabriel Jesus melepasi pertahanan Istana, melepasi tiang jauh selepas percubaan rakan senegaranya disekat, tetapi dia membongkok untuk menanduk masuk dari rutin sudut yang bijak.


The Gunners tewas tiga perlawanan liga pembukaan mereka musim lalu, termasuk satu lagi perlawanan pembukaan malam Jumaat di Brentford, dan akhirnya hampir terlepas untuk kembali ke bola sepak Liga Juara-Juara.


Tetapi mereka telah bertambah kuat dengan pengambilalihan Jesus dan Zinchenko dari Manchester City dan kedua-duanya sudah kelihatan akan memberi impak besar kepada skuad muda Arteta.


Jesus, yang menjaringkan tujuh gol dalam lima perlawanan pramusim, menyebabkan empat belakang Palace bermasalah dengan kadar kerjanya yang tidak henti-henti serta bakatnya dalam bola, dan dia memberi peluang kepada Martin Odegaard bahawa kapten The Gunners mungkin melakukan yang lebih baik. dengan.


Ia adalah satu lagi pemain pertama Arsenal yang sangat mengagumkan, dengan bek tengah berusia 21 tahun William Saliba - yang menghabiskan sebahagian besar tiga tahunnya di kelab itu secara pinjaman, mempamerkan aksi pertahanan yang baik.


Pemain Perancis itu adalah sebahagian daripada empat bek yang terpaksa mempamerkan ketabahan di tengah-tengah ancaman tuan rumah yang semakin meningkat, sebelum gol sendiri Guehi berikutan rehat pantas Saka menjadikan keadaan lebih selesa.


Ia adalah keputusan dan prestasi yang akan menggembirakan Arteta, yang mencatat kemenangan liga ke-50 sebagai bos Gunners, sambil pada masa yang sama memberi gambaran kepada saingan empat teratas Arsenal tentang apa yang mereka hadapi musim ini.

Previous Post Next Post