Petua Imam Ghazali Mencari Malam Lailatul Qadar

Petua Imam Ghazali Mencari Malam Lailatul Qadar. Apabila masuk 10 malam akhir ramadhan, pasti ramai diantara umat Islam akan sibu mencari malam seribu bulan atau malam lailatul qadar. Disebabkan tawaran yang hebat Allah berikan pada waktu itu, maka ramai yang sanggup berjaga malam untuk melakukan ibadah.

ada yang fokus kepada hari-hari terakhir ramadhan.  ada juga yang fokus pada hari-hari tertentu yang telah digariskan oleh para alim ulama salah satu nya adalah petua imam ghazali. Beliau ada memberi tahu mengenai bagaimana kita nak berjumpa dengan lailatul qadar pada setiap kali bulan ramadhan.

baca juga : Waktu Mustajab Doa dalam bulan Puasa

Petua Imam Ghazali Mencari Malam Lailatul Qadar

Petua Imam Ghazali Memperolehi Malam Lailatul Qadar di dalam Bulan Ramadhan


Menurut imam ghazali , beliau mengatakan yang lailatul qadar ditentukan berdasar tarikh permulaan puasa.

kaedah Imam Ghazali

1. Jika awal ramadhan jatuh pada Hari Isnin, maka malam lailatul qadar jatuh pada malam ke 21.

2. Jika awal ramadhan jatuh pada hari ahad dan rabu, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke 29

3. jika awal ramadhan jatuh pada hari khamis, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke 25

4. jika awal ramadhan jatuh pada hari selasa dan jumaat, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke 27

5. jika awal ramadhan jatuh pada hari sabtu, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam yang ke 23.


Ulama yang bernama Syeikh Abu Hassan Syazili berkata : sejak dia akil baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan malam lailatul qadar dengan menggunakan petua yang diberikan oleh imam ghazali ini.

DOA

Boleh amalkan - doa malam alqadar ini

Jadi usahalah dengan penuh keyakinan dan penghambaan kepada Allah untuk memperolehi malam lailatul qadar yang diimpi-impikan ini.

ganjaran jika kita dapat mencari malam lailatul qadar adalah sepertinya pahala yang kita dapat sebanyak kita beribadah selama 83 tahun bersamaan 1000 bulan.

banyak kan. Amat rugilah kalau kita tak rebut peluang sekali dalam setahun ini.

Rasulullah ﷺ bersabda: “Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia telah kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu kecuali orang yang telah diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)
aku doakan agar kita semua berjaya memperoleh kejayaan dalam mencari malam al qadar ini. selain dari kita ikut petua imam ghazali ini, kita juga digalakkan untuk beribadah sepanjang 10 hari terakhir ramadhan. agar kita memperolehi kemenangan selepas ramadhan nanti.

Sekian.


Previous Post Next Post