PENGERTIAN,SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN !

SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN ! | Assalamualaikum ! Berbaki beberapa hari lagi menjelang hari raya Aidiladha , Sudah pasti ramai di antara kita yang bakal melaksanakan ibadah haji . Buat yang tidak berkesempatan menunaikan ibadah haji, ibadah Qurban menjadi keutamaan untuk di laksanakan selain kemeriahan hari raya Aidiladha yang menjelma. Jadi, aku ambil kesempatan ini untuk berkongsi mengenai Pengertian, Syarat dan Hikmah Ibadah Qurban .

Sebelum pergi dengan lebih jauh, suka untuk aku mulakan dengan pengertian sesuatu ibadah. Ibadah Qurban akan lebih di fahami jika kita faham pengertian ibadah qurban itu sendiri. berikut merupakan Pengertian Ibadah Qurban :

baca juga : Hari raya Aidiladha di Mesir vs Malaysia


PENGERTIAN,SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN !


Pengertian Ibadah Qurban :

Menyembelih binatang tertentu pada waktu tertentu untuk mendekatkan diri dengan ALLAH .

Ibadah Qurban di Syariatkan pada tahu kedua Hijrah dan dalil ibadah qurban adalah pada ayat kedua surah al-kauthar .Manakala hikmah Pengsyariatan ibadah qurban adalah sebagai tanda syukur kita kpada ALLAH atas nikmat-nikmat yang Allah berikan kepada kita. Seterusnya hukum menunaikan Ibadah Qurban adalah :

Hukum : Sunnat Muakkad ( sunnat yg dituntut/sunnat yg digalakkan )

Sekarang kita bergerak kepada jenis-jenis Qurban . Qurban di bahagikan kepada dua jenis iaitu Qurban Nazar dan Qurban Sunnat . Qurban Nazar adalah wajib untuk di laksanakan bagi yang bernazar untuk berqurban manakala Qurban Sunnat pula kepada yang tidak berniat nazar untuk berqurban.

Syarat Sah Qurban pula adalah pertama Niat untuk dekatkan diri dengan Allah. Waktu untuk berniat adalah ketika sembelihan atau ketika membeli ternakan Qurban. Yang keduanya adalah Memilih binatang ternakan yang boleh di kongsi seperti unta,lembu,kerbau. Manakala kambing dan biri-biri adalah seekor untuk seorang.

PENGERTIAN,SYARAT DAN HIKMAH IBADAH QURBAN !
moooo... :P
Download PDF Garis Panduan Ibadah Qurban JAKIM



Caranya :

  1. Klik link di atas 
  2. tunggu 5 saat kemudian klik skip this ad .
  3. Korang akan masuk ke halam google. klik link yang pertama ada perkataan PDF .
  4. Selesai


Semoga Entri Pengertian,Syarat dan Hikmah Ibadah Qurban ini memberi manfaat kepada kita semua. jangan lupa share dengan rakan-rakan kita. semoga membuka minda dan menambah ilmu berkaitan ibadah Qurban yang bakal menjelma tidak lama lagi . Selamat menjalani ibadah haji dan ibadah Qurban !

baca juga : Perkara sunnat untuk orang yang menyertai ibadah qurban .

Sekian.


** Entri 13 Oktober 2013 di update semula pada 30 Ogos 2016 
Previous Post Next Post