Raya Aidiladha : Malaysia Vs Mesir

14 Oktober 2013

Assalamualaikum ..

Hari raya menjelma lagi !! kali ini hari raya aidiladha .. atau dlm bahasa perckapan org2 melayu adalah hari raya qurban..

satu dunia yg mana terdapat org Islam akan menyambut hari raya ini.

tak kira anda berada di mana..cuma style sambutan mungkin agak berbeza.

pengalaman tahun lepas beraya di perantauancukup mengajar kami anak2 perantauan mengenai hikmah ada family di sisi ..bila duk jauh baru laa teringt kat family..bila dah depan mata..buat dek jaa kan..

Hari Raya Aidiladha di Malaysia di sambut dengan meriah..tp kurang meriah berbanding Aidilfitri .

Sperti biasa , bangun Pagi terus ke masjid utk solat sunat aidiladha..kemudian pulang ke rumah..makan2..n then gerak gi tgk korban atau ziarah adik beradik .


itu normal bgi rakyat Malaysia .

tp di mesir , entah laa.. pada hari raya..jalan2 betul2 lengan..smpai timbul dlm otak nih " mana p org mesir nih " "apa yg diorng buat time2 raya nii ?? "

tp sbnrnya mereka duduk di rumah sahaja..dan beraya bersama keluarga mereka.

di samping itu , yg uniknya mesir ni..ada yg melaku kan ibadah sembelihan di dlm rumah..aku pernah nmpk diorng buat sembelihan di atas tangga rumah mereka..hehe..tp ada ja cm malaysia...ada tmpt khas utk mnyembelih.. korang akan dapati kt atas jalan raya akan penuh dgn darah2 sembelihan korban..dan ia dibiarkan mcm tuh , hingga kering ..dan bila dah kering..jalan2 itu jdi sperti normal..hehe

**aku tk da gmbr nk tunjuk laa..ermm..

kat Malaysia lak , ada tempt khas utk menyebelih dan ada saliran yg bagus utk membersihkan darah2 hasil dri korban kan..kira kita lebih sistematik gitu ..

kat mesir tk da lemang laa kan.. hahaha..ketupat pun buat yg 3 in 1 jerr..tu pun budak2 malaysia jerr laa yg buat.. hehe..

abih sembelihan , balik umah dan kehidupan kembali normal seperti biasa !! itu lah hidup di perantauan..

beruntunglah korang2 yg boleh balik raya tiap2 tahun..huhu..

sekian, xoxo :P

p/s : tahun nie aku raya kt msia !! hehehe..

6 ulasan:

  1. Selamat hari raya Aidiladha juga , done klik ..

    BalasPadam
  2. selamat myambut hari raya aji ubai ;)

    BalasPadam
  3. selamat hari raya ubai.. hihi..

    BalasPadam
  4. salam aidiladha..smg sentiasa di berkatiNya..

    BalasPadam
  5. Salam Aidiladha..
    tahun nie saya beraya di perantauan gak walaupun dalam negara
    KL jer..tapi seronok gak tengok acara korban di sini...

    BalasPadam
  6. selamat hari raya gaakk :)

    BalasPadam

Kataubaid© .