ALTERNATIF KEPADA BEG PLASTIK !

Share:
ALTERNATIF KEPADA BEG PLASTIK ! |  Memandangkan semakin hari kesedaran terhadap cintakan alam sekitar semakin meningkat. Terbaru di Selangor telah di jalankan kempen sifar beg plastik sebagai langkah menjaga alam sekitar. namun usaha baik ini masih belum di fahami oleh rakyat selangor. Sebenarnya Pulau Pinang telah lama melakukan kempen sifar beg plastik ini sejak beberapa tahun dahulu. dan ia semakin mendapat tempat dalam kalangan rakyat negeri Pulau Pinang .


Jadi persoalan mengenai nak guna apa kalau tak ada beg plastik akan terjawab lepas korang habiskan bacaan Entri kali ini.

Kenapa kena bayar 20 sen untuk beg plastik ? 


Tujuan utama di kenakan bayaran 20 sen untuk satu beg plastik adalah untuk memberi kesedaran kepada kita agar tidak menggunakan beg plastik sebaliknya ia adalah umpama satu denda jika anda memilik beg plastik kerana membuktikan anda kurang cakna dengan alam sekitar.

satu beg plastik di caj dengan harga 20 sen. Bagi mengelakkan anda membayar 20 sen untuk setiap beg plastik, anda hanya perlu bawa beg lain dari rumah jika anda ingin membeli barang di luar. Langkah ini dapat mengurangkan permintaan untuk beg plastik seterusnya mampu untuk mengurangkan penggunaan beg plastik pada masa hadapan.

20 sen menguntungkan peniaga ?


Sebenarnya pengguna mempunyai hak sama ada mahu menguntungkan peniaga atau tidak. kalau korang tasa tak mau untungkan peniaga dengan beg plastik, maka bawa beg sendiri ketika membeli barang. nampak tak ? keputusan bijak adalah dari anda sebagai pengguna. jadi selepas ini tiada lagi 20 sen menguntungkan peniaga melainkan anda yang menguntungkan mereka.

Apa Alternatif kepada beg plastik ?


Jawapannya adalah beg . Korang boleh gunakan beg macam dalam gambar di bawah. Nak handle beg ni pun senang. lipat ja bila tak guna dan simpan. kalau basah boleh jemur.


ALTERNATIF KEPADA BEG PLASTIK !





ALTERNATIF KEPADA BEG PLASTIK !

ALTERNATIF KEPADA BEG PLASTIK !



Jadi korang dah dapat solusi atau alternatif kepada beg plastik. Mudah sahaja sebenarnya cumanya kita sahaja yang mungkin nampak benda ni pelik sebab kita dah biasa guna beg plastik untuk saban tahun. Takpa, benda ni memang ambil masa, jangan tunggu orang mulakan tetapi korang yang mulakan dulu.

tapi bukan korang yang mulakan sebenarnya, orang penang dah mulakan dulu. hehehe

Aku harap entri ALTERNATIF KEPADA BEG PLASTIK ! ini dapat membantu korang dalam meneruskan legasi untuk mencintai alam kita. kita tahun plastik merupakan benda yang paling susah untuk di lupuskan. jadi kalau korang tak bawa beg sebagai alternatif, denda 20 sen itu di harap dapat memberi pengajaran kepada kita .

Sekian.

No comments