APA MAKSUD SWAFOTO ?

APA MAKSUD SWAFOTO ? | Hari ini banyak pula perkataan baru yang aku belajar dari media sosial . Antara perkataannya adalah kesipuan dan juga Swafoto . Kesipuan adalah perkataan yang terkait pada surat yang dikatakan di terima oleh Tun Mahathir bagi memaklumkan yang jemputan pertabalan YDP Agong yang baru telah di batalkan . Yang kedua adalah Swafoto . APA MAKSUD SWAFOTO ?


APA MAKSUD SWAFOTO ?



Artikel Berkaitan : Kenapa Kita Perlu Berubah !

Swafoto adalah terjemahan kepada perkataan selfie yang merupakan perkataan bahasa Inggeris. Seperti sedia maklum, bahasa melayu juga mempunyai bahasa tersendiri dan di zaman sekarang kita lebih gemar untuk menggunakan istillah inggeris berbanding bahasa melayu.

Bukan nak tunjuk sombong dengan bahasa melayu tetapi mungkin faktor pembelajaran kita sebelum ini kesemuanya hampir di dalam bahasa inggeris dan menjadi kepelikkan pulak kalau menggunakan istillah-istillah tertentu yang dalam bahasa inggeris ke bahasa melayu. rasa macam tak kena ja.

Macam kita dulu lah, masa belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris. kita akan rasa pelik bila kita tukar istillah tertentu kepada bahasa melayu. ia agak menyukarkan pemahaman kita untuk memahami satu fakta.

Artikel berkaitan  : Cara Buang Perkara negatif dari dalam Diri !

Bagi maksud Swafoto ini ia tercatat dalam Kamus dewan yang kita jarang dan tak tahu. jadi penggunaan istillah ini akan lebih di ketengahkan bagi menggantikan perkataan Selfie yang juga membawa maksud yang sama.

Sekarang kita dah  faham APA MAKSUD SWAFOTO ? . semoga entri ini bermanfaat untuk kita semua. Silakan share supaya kawan-kawan kita pun faham dan tahu. lepas ni tak lah blur-blur lagi kan. hehe

Sekian.

0 comment... add one now

jom komen.. ^_^.. tinggal kan link blog korng juga k..t aku nk jalan2 yaa.. (^_^)