KENAPA KITA PERLU BERUBAH ?

KENAPA KITA PERLU BERUBAH ?  |  Dalam hidup ini , kita akan sering akan di sapa dengan ujian dan dugaan . adakala ujian datang dan dia duduk kejap je dan kemudian dia berlalu pergi.ada juga ujian yang datang tetapi dia duduk lama dengan kita sampai kita rasa perit dan derita . Tapi ingatlah apabila ujian datang bermakna kita perlu membuat keputusan sama ada mengatasinya atau membiarkan dia tinggal lama dengan kita. jadi sebab itulah KENAPA KITA PERLU BERUBAH ? .


KENAPA KITA PERLU BERUBAH ?


Berubah kearah kebaikkan bukan kearah keburukan . pasti ramai yang nak tahu, kenapa kita susah sangat nak berubah ? sedangkan pelbagai ujian yang menimpa dan kita masih sama duduk di posisi yang sama . kenapa ini semua terjadi ? sebenarnya , masalah kenapa kita tidak boleh berubah adalah kerana diri kita sendiri yang tidak mahu berubah .

Orang lain tak boleh ubah kita ,mereka hanya boleh beri nasihat dan panduan kepada kita supaya kita mampu berubah dan mengubah hidup kita. Tujuan kita berubah adalah untuk membaiki kelemahan dan kekurangan yang kita ada . tidak ada orang berubah untuk menjadi teruk,miskin dan lain-lain . perubahan yang di lakukan pasti dengan satu pengharapan iaitu menjadi lebih baik .

Terpulanglah kalau anda nak jadi lebih baik yang bagaimana. Keupayaan anda amat penting dalam membantu korang berubah kearah benda baik. ukur baju di badan sendiri bak kata peribahasa melayu . Jangan letak orang lain dalam diri kita, sebab kita tidak sama situasi dengan orang lain . kalau nak berubah ,buatlah perancangan yang baik dan perancangan yang mampu kita laksanakan. tak perlu pun perancangan yang kebaboom .

Lagi satu jangan pikiaq apa yang orang kata dan apa yang mereka ingin katakan. Sebaliknya fokus kepada diri kita dan tanamkan perkataan " aku boleh " dan buang segala kerisauan anda dan tempuhlah jalan yang korang telah pilih untuk melaksanakan perancangan untuk berubah tersebut. ingat, pedulikan apa yang orang kata atau korang akan terkandas dalam perubahan .

Semoga Entri kenapa kita perlu berubah ini membantu korang untuk mendapat semangat kembali untuk melaksanakan prosese perubahan di dalam diri korang dan diri kita semua. Jangan malas-malas dan jangan risau apa yang akan diperkatakan oleh masyarakat kerana ia hanya sementara ,bila kau dah berjaya, mulut-mulut tu akan senyap .

Sekian.


Jom like Page admin untuk info menarik !

1 comment... add one now

Kak Long Kak Long October 10, 2016 at 11:37 PM
Terima kasih atas nasihat..
Semoga kita semua menjadi 1% lebih baik dari semalam setiap hari.. :)

jom komen.. ^_^.. tinggal kan link blog korng juga k..t aku nk jalan2 yaa.. (^_^)