1980 I Tahun kegemilangan Malaysia ! Kenapa ?


SEJARAH MALAYSIA I Ramai orang bila di tanya, adakah mereka suka dengan situasi mereka sekarang ini ? suasana Malaysia yang mempunyai masalah dari segi ekonomi, budaya dan di kelilingi oleh jenayah yang berlaku saban hari. Pastinya jawapannya tidak. Bila di tanya pula mengenai tahun bila yang mereka ingin berada , jika boleh di putarkan kembali masa. pastinya zaman yang penuh dengan kenangan .

1980 , merupakan tahun kegemilangan Malaysia bagi sesetengah orang .Banyak peristiwa yang berlaku pada tahun tersebut yang menjadi sebutan masyarakat pada tahun itu. Aku pun tak lahir lagi pada masa itu. hehe . aku tulis berdasarkan entri ini ,korang boleh rujuk entri ini .

Sudirman di sebut sebagai Micheal Jackson Malaysia , itulah yang di highlight kan. Tidak di nafikan, Sudirman bukan sahaja menjadi sebutan ketika zaman itu,tetapi hingga kini, Nama Sudirman terpahat dalam hati anak-anak Malaysia.

Screen Shot 2015-12-09 at 3.58.38 PM

Lagu Tanggal 31, Balik Kampung , Warisan dan beberapa lagi lagu allahyarham Sudirman yang masih meniti di bibir peminat sekarang ini . Tidak kira tua dan Muda, Sudirman tetap hero di hati .Korang minat lagu sudirman yang mana ?

Seterusnya, korang tahu tak pada tahun 1980 jugalah ,Rakyat Pulau Pinang menerima sebuah jambatan yang merentasi selat melaka. Yang pelik dan ajaibnya adalah Jambatan tersebut di siapkan hanya dalam masa 3 tahun sahaja. Ketika itu jambatan Pulau Pinang di iktiraf sebagai jambatan ke 4 paling panjang di Asia tenggara untuk beberapa tahun. Kini Jambatan yang terpanjang menggantikan jambatan pulau Pinang adalah Jambatan Tunku Abdul Halim iaitu Jambatan Pulau Pinang ke -2.

Screen Shot 2015-12-15 at 11.48.05 AM

Banyak lagi kenangan yang berlaku pada tahun 1980 yang korang kena tahu . Bukan apa, sekurang-kurangnya ada benda yang boleh di banggakan sebagai rakyat Malaysia. Ubai ! nak baca pasal sejarah dan kenangan pada tahun 1980 tu kat mana ? haa, nah aku share link ini. semoga memudahkan korang.

Rugi kalau tak baca, sebab ada kenangan zaman dahulu yang korang pasti tak akan lupa sampai sekarang. okay laah , aku bagi klu, Klu dia adalah Pemadam ! haaa, apa dia, korang rujuk link yang aku bagi tadi ya !

sekian.



GAMBAR SUMBER : http://kataubaid.sharethisstory.net/my-733524-8232

Jom like Page admin untuk info menarik !

0 comment... add one now

jom komen.. ^_^.. tinggal kan link blog korng juga k..t aku nk jalan2 yaa.. (^_^)