Hukum telan air liur ketika puasa.

Assalamualaikum. Alhmdulillah, kita brada di pertengahan bulan ramadhan.

Banyak pengalaman yg di lalui dlm ramadhan kali ni. aku nak share satu hukum yangg mana kalau bulan puasa je, mesti kita rasa was-was.

Persoalan sama ada boleh ke kita telan air liur ketika puasa.

Nampak macam simple jer soalan dia tapi ramai yang tak tahu mengenai hukum sebenarnya.

Setakat yang aku belajar dan huraian para ustaz , hukum telan air liur ketika berpuasa adalah kalau yg memang dalam mulut kalau telan, tak batal !


Hukum Telan Air Liur ketika Puasa !

[update ] contohnya, bila kita bercakap atau kita tidak bercakap, akan ada air liur yang keluar. maka kalau kita telan , tak batal .

cumanya, klau korang kumpul banyak-banyak air liur tu dalam mulut dan kemudian baru telan, maka itu batal. tak ada keje nak kumpul ayaq liuq . haha


baca juga : Hukum korek hidung dan telinga ketika berpuasa


Penjelasan dari Dr Daniel berkaitan telan air liur ketika puasa. Ada juga yang memunyai masalah sebegini hanya pada bulan ramadhan sahaja. Pelik kan, jom kita ikut penjelasan beliau.



semoga bermanfaat. Maaf andai terlalu pendek huraian... hehe Bukan tak nak tulis panjang-panjang, cuma bimbang tk paham je. nanti lagi susah.

Sebagai konklusi, Hukum telan air liur sewaktu berpuasa adalah tidak batal jika ia berada di dalam mulut. Kalau dari luar, hukum puasa anda adalah batal.

Hukum Telan Kahak Pula macam mana ?


Dalam bahasa Mudah, kalau kahak masih di kerongkong jika telan, TAK BATAL. Kalau dah keluar ke mulut, kalau anda telan, maka batal puasa anda.

Rujukan ceramah

Mungkin penjelasan Ustaz Azhar Idrus ini dapat menjawab persoalan anda.


Faham tak? hehe harapnya paham lah yer, kalau tak faham juga boleh tanya para ustaz ya.

Sebenarnya banyak benda yang kalau kita tak selalu guna akan menyebabkan kita lupa. Bila tiba bulan ramadhan atau masa kita puasa sunat barulah kita akan ingat balik hukum-hukum ini semua.

Yang penting, kalau kita tak tahu, kita kena banyak bertanya tau. Jangan simpan atau pendam seorang diri.

Semoga bermanfaat. Selamat berpuasa.


1 Comments

Post a Comment

Previous Post Next Post