Lelaki Buka Pintu Kapal Terbang Dikenakan Waran Tangkap

Lelaki Buka Pintu Kapal Terbang Dikenakan Waran Tangkap  Seorang lelaki berusia 33 tahun dengan nama keluarga Lee menjadi tajuk utama apabila dia membuka secara paksa pintu keluar kecemasan penerbangan Asiana yang berlepas dari Jeju dan mendarat di Lapangan Terbang Daegu pada ketinggian 213m. Pihak polis telah meminta waran tangkap untuk Lee, dan pihak pendakwaan telah meminta semakan semula waran itu sebelum membuat tangkapan.


Lelaki Buka Pintu Kapal Terbang Dikenakan Waran Tangkap


Lelaki Buka Pintu Kapal Terbang Dikenakan Waran Tangkap 

Pada 28 Mei, semakan waran untuk Encik Lee telah diadakan di Mahkamah Daerah Daegu di Suseong-gu, Daegu. Lee tiba di mahkamah memakai topeng putih dan topi hitam, menjadikannya sukar untuk mengenalinya.




Apabila wartawan bertanya mengapa dia melakukan jenayah itu, Lee menjawab, "Saya mahu keluar dengan cepat, jadi saya membuka pintu." Ketika ditanya sama ada dia telah merancang jenayah itu terlebih dahulu, dia hanya menggelengkan kepala menafikan dia telah merancang jenayahnya.



Lee melahirkan rasa kesal terhadap kanak-kanak yang mengalami hiperventilasi dan menuju ke bilik resepsi peguam. Dia berkongsi, "Saya minta maaf kepada kanak-kanak (yang menderita)."



Pada masa ini, Lee didakwa melanggar Akta Keselamatan Penerbangan, dan jika didapati bersalah, dia boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun. Mahkamah berkemungkinan akan menghukumnya dengan berat kerana Akta Penerbangan mempunyai reputasi untuk mengenakan hukuman yang berat.







Perbuatan jenayah Lee mengakibatkan 12 orang cedera, termasuk pelajar sekolah rendah dan menengah, dibawa ke hospital dengan gejala hiperventilasi. Selain itu, 194 penumpang mengadu tentang kebimbangan yang melampau. Mahkamah akan memutuskan sama ada akan mengeluarkan waran tangkap lewat tengah hari ini selepas mengkaji secara menyeluruh pertuduhan jenayah dan kemungkinan memusnahkan bukti atau ketakutan melarikan diri.


Kesimpulannya, perbuatan Lee adalah tidak bertanggungjawab dan membahayakan nyawa rakan penumpangnya. Adalah penting bagi individu untuk mematuhi peraturan dan peraturan keselamatan penerbangan untuk mengelakkan insiden sedemikian daripada berlaku pada masa hadapan.

Previous Post Next Post