Perancis kalahkan Morocco, Mara ke Final

Perancis kalahkan Morocco, Mara ke Final. Perancis diasak habis-habisan oleh kad liar Piala Dunia Maghribi sebelum pemegangnya mengesahkan tempat pada perlawanan akhir Ahad menentang Argentina. Pasukan Afrika pertama yang mara ke separuh akhir Piala Dunia enggan beraksi walaupun mengalami pukulan awal kehilangan pemain pertahanan utama Nayef Aguerd akibat kecederaan selepas dia disenaraikan dalam kesebelasan utama, dan kemudian ketinggalan untuk menjaringkan gol Theo Hernandez pada minit kelima. 


Perancis kalahkan Morocco, Mara ke Final


Perancis kalahkan Morocco, Mara ke Final

Perancis, untuk semua usaha dan semangat Maghribi, lebih klinikal dan pemain gantian Randal Kolo Muani memastikan mereka akan mempertahankan mahkota mereka menentang Argentina dan Lionel Messi di Stadium Lusail pada hari Ahad apabila dia melepaskan rembatan melencong Kylian Mbappe 11 minit sebelum tamat.


Maghribi juga kehilangan Romain Saiss yang jelas tidak cergas akibat kecederaan sebelum separuh masa tetapi, didorong oleh sokongan fanatik mereka, mereka hampir menyamakan kedudukan, terutamanya apabila sepakan overhead Jawad El Yamiq dihalang oleh gabungan tiang dan penjaga gol Perancis, Hugo Lloris.


Perancis, dengan pemain pertahanan Liverpool Ibrahima Konate cemerlang, mengekalkan ketenangan mereka dalam suasana rumah panas Stadium Al Bayt dan mempunyai peluang sendiri, Olivier Giroud menerjah tiang pada separuh masa pertama.


Pasukan Didier Deschamps sentiasa mengancam pada waktu rehat dan ia terbukti apabila Muani yang mengintai akhirnya mematahkan tentangan Maghribi lewat dengan sentuhan pertamanya, 44 saat selepas masuk, untuk gol sulungnya di Perancis.

Previous Post Next Post