Portugal Melangkah ke Pusingan 16 Terakhir

Portugal memastikan tempat mereka ke pusingan 16 terakhir Piala Dunia dengan kemenangan ke atas Uruguay dalam pertemuan buruk di Stadium Lusail.

Permainan kekurangan kualiti sebenar menyaksikan kebuntuan dipecahkan pada minit ke-54 apabila hantaran lintang Bruno Fernandes melayang melepasi penjaga gol Uruguay Sergio Rochet, gol yang diberikan kepada pemain tengah Manchester United walaupun Cristiano Ronaldo mendakwa ia telah melayang dari kepalanya.

Portugal Melangkah ke Pusingan 16 Terakhir


Portugal melakukan sebahagian besar larian sehingga mereka mendahului tetapi Uruguay, yang kini mesti menewaskan Ghana dalam perlawanan terakhir Kumpulan H mereka untuk berpeluang layak, mencipta peluang mereka sendiri dan boleh mengambil satu mata.


Larian cemerlang Rodrigo Bentancur pada separuh masa pertama dihentikan oleh penyelamat penjaga gol Portugal, Diogo Costa, manakala pemain gantian Maxi Gomez terkena tiang ketika Uruguay mencari gol penyamaan.


Portugal melengkapkan kemenangan pada masa kecederaan apabila Fernandes mendapat gol keduanya menerusi sepakan penalti selepas campur tangan video pembantu pengadil yang menilai Jose Gimenez telah mengendalikannya.


Fernandes hampir mendapat hatrik sebelum wisel penamat tetapi melihat rembatan rendah mengenai tiang.


Perlawanan diganggu pada separuh masa kedua oleh penceroboh padang yang membawa bendera pelangi dan memakai baju-t yang tertera perkataan 'Selamatkan Ukraine' di hadapan dan 'Respect for Iranian woman' di belakang.

Previous Post Next Post