Korea Selatan Hampir Tersingkir dari Piala Dunia

 Ghana memenangi perlawanan yang menggembirakan yang penuh dengan liku-liku menentang Korea Selatan di hadapan orang ramai yang meriah di Stadium Education City di Qatar.


Tempoh 10 minit pada separuh masa pertama oleh negara Afrika itu memberikan mereka pendahuluan 2-0 hasil jaringan pertahanan Southampton, Mohammed Salisu dan pemain Ajax, Mohammed Kudus.

Korea Selatan Hampir Tersingkir dari Piala Dunia


Bagaimanapun, sambutan riuh rendah oleh peminat Ghana pada separuh masa telah dilemahkan oleh kebangkitan Korea Selatan selepas rehat.


Dua tandukan menakjubkan dalam masa tiga minit daripada Cho Gue-sung, penjaring terbanyak dalam liga domestiknya, menyamakan kedudukan selepas 61 minit.


Tetapi Kudus yang mengagumkan, yang dengan cekap menanduk masuk hantaran lintang Jordan Ayew pada separuh masa pertama, menambah sentuhan terakhir apabila dia merembat masuk satu pertiga untuk Ghana mematahkan hati Korea Selatan.


Peluang terus menimpa Korea Selatan ketika mereka mencari satu lagi gol penyamaan tetapi, walaupun 10 minit masa tambahan, Ghana bertahan.


Ghana meraikan gol kedua mereka

Ghana menjaringkan tiga gol dalam perlawanan Piala Dunia buat kali pertama

Terdapat adegan emosi semasa wisel penamat apabila ramai pemain Korea Selatan jatuh ke tanah manakala pengurus Paulo Bento dibuang padang kerana bertengkar dengan pengadil Inggeris Anthony Taylor kerana tidak membenarkan pukulan sudut dilakukan walaupun 10 minit telah berlalu.


"Kami mempunyai peluang untuk melakukan sepakan sudut, pengadil mengambil peluang itu daripada kami," kata penolong jurulatih Sergio Costa selepas itu.


"Paulo [Bento] bertindak balas, saya berada dekat dan dia tidak berkata apa-apa yang tidak sesuai kepada pengadil. Ia adalah reaksi daripada seseorang yang merasakan kekurangan keadilan pada penghujung perlawanan.


"Ia adalah reaksi biasa daripada seseorang yang melakukan segala-galanya untuk menang dan tidak. Kami boleh berasa sedih dan kami boleh merasakan kekurangan keadilan. Kami memberikan jiwa kami di atas padang."


Sebaliknya, pemain gantian Ghana yang gembira berlari ke padang untuk meraikannya ketika peminat di tempat penonton meniup wisel dan menari sebagai perayaan.


Dengan Portugal akan datang seterusnya untuk Korea Selatan, ini merasakan kekalahan yang ketara, manakala Ghana - malang untuk kalah menentang Portugal - akan menentang Uruguay kerana kemenangan akan membawa mereka ke pusingan 16 terakhir dan keputusan seri mungkin sudah memadai.


Portugal menewaskan Uruguay 2-0 pada perlawanan lewat Isnin untuk mengesahkan kemaraan mereka ke peringkat kalah mati.

Previous Post Next Post