#STYOut trending selepas Shin Tae-yong mahu meninggalkan Indonesia jika...

 KENYATAAN jurulatih pasukan kebangsaan Indonesia, Shin Tae-yong berhubung peletakan jawatannya membuatkan orang ramai teruja. Bagaimana tidak, ketika ini pencapaian pasukan kebangsaan Indonesia semakin meningkat di bawah arahan Shin Tae-yong.


#STYOut trending selepas Shin Tae-yong mahu meninggalkan Indonesia jika...


Selepas kenyataan beliau akan meninggalkan pasukan kebangsaan Indonesia sekiranya Ketua Umum PSSI Mochamad Iriawan meletak jawatan, hashtag STY Out menjadi trending di media sosial. Netizen turut kesal kerana Shin Tae-yong terpaksa meletakkan jawatan kerana keadaan semasa.


Seperti yang diketahui, baru-baru ini orang ramai meminta Mochamad Iriawan meletak jawatan selepas tragedi Kanjuruhan. Namun begitu, secara mengejutkan Shin Tae-yong turut menyatakan akan meninggalkan pasukan kebangsaan Indonesia sekiranya Iwan Bule (panggilan Mochamad Iriawan) melepaskan jawatannya.


Beliau berkata demikian dalam catatan di Instagram peribadinya. Shin Tae-yong merasakan dia juga harus bertanggungjawab, jika dalam pasukan kebangsaan Indonesia, dalam hal ini PSSI bermasalah.


“Seseorang yang sangat mencintai bola sepak Indonesia dengan ikhlas dan memberi sokongan penuh dari belakang agar bola sepak berkembang ialah Ketua Umum PSSI. Pada pendapat saya, jika Ketua Umum PSSI mesti bertanggungjawab di atas semua yang berlaku dan meletakkan jawatan, maka saya mesti letak jawatan juga,” tulis Shin Tae-yong seperti dipetik dari akaun Instagram peribadinya (@shintaeyong777).


Sikap Shin Tae-yong itulah yang kemudiannya dipersoalkan oleh masyarakat Indonesia. Jurulatih Korea Selatan itu dianggap tidak wajar mengeluarkan kenyataan ini di tengah-tengah tuntutan untuk bertanggungjawab terhadap tragedi Kanjuruhan.

Hashtag STY Out juga bergema dalam dunia media sosial Twitter. Pemantauan MNC Portal Indonesia (MPI), hingga Rabu (12/10/2022) malam WIB, lebih 3 ribu tweet telah memeriahkan hashtag yang meminta jurulatih itu meletak jawatan.


MPI melihat bahawa banyak tweet yang menghidupkan hashtag menganggap peletakan jawatan Shin Tae-yong tidak berbaloi dengan ratusan nyawa yang terkorban dalam tragedi Kanjuruhan. Justeru, mereka mempelawa jurulatih berusia 52 tahun itu berundur.

Previous Post Next Post