149 Maut Seoul Halloween Stampede!

149 Maut Seoul Halloween Stampede!Pagi ini dikejutkan dengan kematian beramai-ramai warga ibu kota korea selatan, seoul selepas berlaku rempuhan yang dasyat dalam pesta halloween. Dalam kejadian itu juga, 149 orang mangsa terbunuh dan 76 orang lagi cedera dalam rempuhan tersebut. 


149 Maut Seoul Halloween Stampede!


149 Maut Seoul Halloween Stampede!

Sekurang-kurangnya 149 orang, kebanyakannya remaja dan dewasa muda dalam lingkungan 20-an, terbunuh dalam rempuhan apabila orang ramai yang merayakan Halloween melonjak ke sebuah lorong di kawasan hiburan malam di ibu kota Korea Selatan Seoul pada malam Sabtu, kata pegawai kecemasan.


Seramai 65 orang lagi cedera dalam pertempuran di daerah Itaewon Seoul, Choi Sung-beom, ketua Balai Bomba Yongsan, berkata dalam taklimat di tempat kejadian.


Sembilan belas daripada yang cedera berada dalam keadaan serius dan menerima rawatan kecemasan, kata pegawai itu, sambil menambah jumlah kematian mungkin meningkat.


Ia merupakan acara Halloween pertama di Seoul dalam tempoh tiga tahun selepas negara itu menarik balik sekatan COVID dan penjarakan sosial. Ramai peserta pesta memakai topeng dan kostum Halloween.


Beberapa saksi menyifatkan orang ramai menjadi semakin tidak terkawal dan gelisah apabila malam semakin gelap. Kejadian berlaku kira-kira jam 10.20 malam. (1320 GMT).


"Sebilangan orang jatuh semasa perayaan Halloween, dan kami mempunyai sejumlah besar korban," kata Choi. Ramai daripada mereka yang terbunuh berada berhampiran kelab malam.


Ramai daripada mangsa adalah wanita berusia dua puluhan, kata Choi.


Saksi menggambarkan adegan huru-hara beberapa saat sebelum rempuhan, dengan polis berada di tangan untuk menjangkakan acara Halloween pada masa-masa menghadapi masalah mengawal orang ramai.


Moon Ju-young, 21, berkata terdapat tanda-tanda jelas berlaku masalah di lorong sebelum kejadian.


“Sekurang-kurangnya lebih 10 kali sesak daripada biasa,” katanya.


Rakaman media sosial menunjukkan beratus-ratus orang berkerumun di lorong sempit dan bercerun itu remuk dan tidak bergerak ketika pegawai kecemasan dan polis cuba menarik mereka keluar.


Choi, ketua bomba daerah Yongsan, berkata semua kematian berkemungkinan akibat rempuhan di lorong sempit itu.


Rakaman lain menunjukkan adegan huru-hara pegawai bomba dan rakyat merawat berpuluh-puluh orang yang kelihatan tidak sedarkan diri.

Pegawai bomba dan saksi berkata orang ramai terus mencurah-curah ke lorong sempit yang sudah penuh sesak dari dinding ke dinding, apabila mereka yang berada di bahagian atas jalan bercerun itu jatuh, menyebabkan orang di bawahnya terjatuh ke atas orang lain.


Seorang wanita yang tidak dinamakan yang mengatakan dia ibu kepada seorang yang terselamat berkata, anak perempuannya dan yang lain terperangkap selama lebih sejam sebelum ditarik dari rempuhan orang ramai di lorong itu.


Seorang saksi Reuters berkata, sebuah bilik mayat sementara didirikan di sebuah bangunan bersebelahan dengan tempat kejadian. Kira-kira empat dozen mayat dibawa kemudian menggunakan pengusung beroda dan dipindahkan ke kemudahan kerajaan untuk mengenal pasti mangsa, menurut saksi.


Daerah Itaewon terkenal dengan golongan muda Korea Selatan dan ekspatriat, berpuluh-puluh bar dan restorannya yang penuh pada hari Sabtu untuk Halloween selepas perniagaan mengalami kemerosotan mendadak selama tiga tahun wabak itu.


"Anda akan melihat orang ramai pada Krismas dan bunga api ... tetapi ini adalah sepuluh kali ganda lebih besar daripada semua itu," kata Park Jung-hoon, 21, kepada Reuters dari tempat kejadian.


Dua warga asing adalah antara yang maut, dan yang lain dipindahkan ke hospital berdekatan.


Presiden A.S. Joe Biden dan isterinya menyampaikan ucapan takziah dan menulis: "Kami berduka dengan rakyat Republik Korea dan mengucapkan doa terbaik kami untuk pemulihan cepat kepada semua yang cedera." baca lagi


Perdana Menteri Britain Rishi Sunak menulis tweet: "Semua pemikiran kami adalah dengan mereka yang bertindak balas pada masa ini dan semua warga Korea Selatan pada masa yang sangat menyedihkan ini."


Dengan pelonggaran pandemik COVID, perintah berkurung di bar dan restoran serta had 10 orang untuk perhimpunan persendirian telah ditarik balik pada April. Mandat topeng luar telah digugurkan pada bulan Mei.


Pihak berkuasa berkata mereka sedang menyiasat punca sebenar kejadian.


Bencana itu adalah antara yang paling maut di negara ini sejak feri karam pada 2014 yang mengorbankan 304 orang, terutamanya pelajar sekolah menengah.


Tenggelamnya Sewol, dan kritikan terhadap respons rasmi, menimbulkan gelombang kejutan di seluruh Korea Selatan dan mendorong pencarian jiwa yang meluas mengenai langkah-langkah keselamatan di negara itu yang mungkin akan diperbaharui susulan pergolakan hari Sabtu.


Presiden Yoon Suk-yeol mempengerusikan mesyuarat tergempar dengan pembantu kanan dan mengarahkan pasukan petugas ditubuhkan untuk mendapatkan sumber untuk merawat mangsa yang cedera dan melancarkan siasatan menyeluruh tentang punca bencana.

Previous Post Next Post