Tandukan lewat Joel Matip Selamatkan Liverpool

Tandukan lewat Joel Matip menentang Ajax di Anfield memberikan Liverpool kemenangan pertama Liga Juara-Juara musim ini. Bos Jurgen Klopp menuntut reaksi terhadap "pertunjukan ngeri" kekalahan 4-1 di Napoli dalam aksi pembukaan kumpulan mereka dan ini sudah tentu satu peningkatan yang besar.Liverpool mencipta banyak peluang dan pantas di hadapan apabila Mohamed Salah menyapu bersih hantaran Diogo Jota.


Tandukan lewat Joel Matip Selamatkan Liverpool


Rembatan tajam Mohammed Kudus masuk dari bahagian bawah palang untuk menyamakan kedudukan tetapi tandukan Matip pada minit ke-89 memenanginya.


Daley Blind terlepas peluang besar untuk meletakkan Ajax di hadapan lewat sebelum Matip - yang kali terakhir menjaringkan gol dalam Liga Juara-Juara sembilan tahun lalu - bangkit untuk menanduk kemenangan, yang disahkan oleh teknologi garisan gol.


Kegigihan Liverpool membuahkan hasil

Liverpool perlu bertindak balas terhadap kemelut Napoli dan walaupun mereka tidak berada di tahap yang terbaik, ini semua tentang mendapatkan kemenangan yang akan menjadikan Liga Juara-Juara Kumpulan A kelihatan lebih positif untuk pasukan Klopp.


Nampak sekian lama sikap tenang Ajax bersekutu dengan kekurangan kelebihan Liverpool mungkin bermakna mereka akan mendapat satu mata daripada dua perlawanan ketika mereka bersedia untuk menentang Rangers di tempat sendiri dan di tempat lawan.


Sebaliknya, kemenangan Matip bermakna tiga mata penting bagi finalis yang dikalahkan musim lalu dan apa yang Klopp harapkan adalah permulaan pemulihan mereka daripada perlawanan pembukaan di Itali yang dia melabelkan prestasi terburuk dalam pemerintahannya di Anfield.


Sebelum perlawanan, terdapat tempoh yang singkat untuk berdiam diri sebagai penghormatan kepada Ratu Elizabeth II dan walaupun terdapat segelintir suara sumbang, mereka didiamkan oleh sebahagian besar orang di dalam Anfield, yang memerhatikan penghormatan itu dengan penuh hormat.


Sebaik aksi bermula, pemenang perlawanan Matip dan Thiago Alcantara adalah kunci kepada peningkatan Liverpool dari minggu lalu di Napoli, pemain pertahanan itu bukan sahaja kuat di bahagian belakang tetapi membawa bola keluar dari pertahanan dengan cara elegannya yang tipikal.


Sumbangan lewat penentu bekas pemain pertahanan Schalke itu menyempurnakan persembahan cemerlang dan menjadikan pertahanan Klopp kelihatan jauh lebih mantap berbanding di Itali minggu lalu.


Keupayaan Thiago untuk menentukan tempo telah amat dirindui semasa dia mengalami kecederaan dan persembahannya menjadi petunjuk betapa pentingnya dia ketika Liverpool cuba bangkit daripada permulaan yang acuh tak acuh pada musim mereka.

Previous Post Next Post