Malam Erling Haaland mencontohi Cruyff dalam Liga Juara-Juara

 "Mereka tidak menghalang saya. Saya menjaringkan gol."

Apabila diajukan kepadanya selepas kemenangan Manchester City ke atas Borussia Dortmund dalam Liga Juara-Juara pada malam Rabu bahawa pasukan Jerman itu telah bertahan dengan sangat baik menentangnya, jawapan Erling Haaland biasanya kasar.


Malam Erling Haaland mencontohi Cruyff dalam Liga Juara-Juara


Selama lebih 80 minit Dortmund telah mendiamkan bekas bintang mereka. Dia hanya mempunyai 26 sentuhan dalam permainan - yang paling sedikit daripada mana-mana pemain. Tetapi itu tidak menghalangnya untuk membuat keputusan akhir.


Walaupun dengan taraf penyerang muda yang semakin tinggi, pemenangnya di sini amat mengagumkan. Bantuan - hantaran lintang luar yang mewah dari Joao Cancelo - cukup bagus dengan sendirinya.


Penyudahnya, di mana Haaland melemparkan dirinya melintasi bola dan secara akrobatik melakukan voli melepasi penjaga gol Alex Meyer, boleh dikatakan yang terbaik daripada 13 golnya dalam sembilan perlawanan untuk Man City setakat ini.

Ia mendapat pujian daripada pengurusnya, Pep Guardiola, yang membandingkan Haaland dengan bekas jurulatihnya di Barcelona, ​​Johan Cruyff.


Dalam perlawanan menentang Atletico Madrid pada 1973, Cruyff melompat ke udara di luar tiang jauh, melencongkan hantaran lintang ke dalam jaring dari sudut yang sangat tajam dengan bahagian luar tumit kanannya setinggi dada.


Dikenali sebagai gol hantu, ia adalah salah satu serangan paling terkenal pemain Belanda itu - dan yang Guardiola rasa Haaland mereplikasi dengan sempurna.


Previous Post Next Post