Luahan Rasa Cucu Almarhum Sultan Abdul Halim Yang Menyayat Hati

Selesai sudah acara pemakaman Almarhum Sultan Abdul Halim sebentar tadi. Ribuan rakyat negeri kedah berkumpul di sepanjang jalan  menuju ke Tanah Perkuburan di Raja, Langgar Kedah sejak tengah hari tadi bagi memberi penghormatan terakhir kepada almarhum sultan.

aku sempat tengok dari awal siaran di televisyen mengenai pemakaman baginda, apa yang aku boleh kongsikan adalah baginda seorang sultan yang mesra dengan rakyat. di samping menjadi sultan di negeri Kedah selama 59 tahun membuatkan rakyat jelata cukup kenal dengan sultan mereka.

Luahan Rasa Cucu Almarhum Sultan Abdul Halim Yang Menyayat Hati
Luahan Rasa Cucu Almarhum Sultan Abdul Halim Yang Menyayat Hati


gambar sumber : Instagram Raja Sarina

Luahan Rasa Cucu Almarhum Sultan Abdul Halim Yang Menyayat Hati


Di kesempatan ini juga, aku nak kongsikan luahan isi hati cucu Almarhum Sultan Abdul Halim yang meluahkan rasa hatinya di laman instagram beliau mengenai baginda sultan. jom kita hayati bersama.

Terjemahan sumber Astro Awani .

Wahai Tok,

"Hari ini dan selamanya, Kedah dan Malaysia telah hilang salah seorang daripada raja-rajanya yang hebat. Dedikasi Tok kepada Kedah dan Malaysia telah memberi inspirasi kepada saya untuk membesar. Apabila Tok dimasyhur sebagai Agong buat kali kedua pada usia 83 tahun, saya berindah bersama Tok ke Istana Negara. Di situlah saya buat pertama kali melihat kehidupan Tok di belakang tabir.

"Saya melihat Tok tidak makan hanya untuk berlatih ucapan atau untuk segera ke pejabat. Lelaki berusia 80-an mana yang berbuat begitu? Kebanyakan daripada kita mengimpikan persaraan pada usia 50 tahun jika boleh! Tapi Tok tidak boleh walaupun jika mahukannya. Pernah juga, dan tidak ramai yang tahu, ketika Tok gering juga Tok teruskan tugas-tugas sebagai Agong dan Sultan.

"Antara acara majlis, Tok akan berada di wad hospital. Apabila Tok meninggalkan wad, saya akan melihat Tok kelihatan normal di TV ketika menyapa Perdana Menteri, menteri-menteri kerajaan dan rakyat. Namun, sejurus acara berakhir, Tok akan kembali ke wad hospital dengan tiub yang bersambung ke tubuh. Walaupun pada hari Tok amat gering, Tok akan tepati masa. Tok tidak akan membuat sesiapa menunggu.

"Inilah sisi seorang raja yang tidak siapa tahu. Tok tidak hanya bersemayam di takhta dan berseronok dengan kekayaan seperti yang difikirkan golongan tertentu. Ada pengorbanan kerana Tok tidak boleh jalani kehidupan normal. Tiada privasi dan tiada jadual normal. Status Tok adalah amanah daripada Allah.

"Orang selalunya suka menyalahkan apabila pemimpin membuat kesalahan dan Tok akan pastikan dirinya membuat yang terbaik. Apabila saya memberitahu kepadanya tentang blog ini, atau orang itu, mempersendakannya, Tok tidak pernah marah. Tok malah tenang dan hanya berkata: 'Tok dah buat yang terbaik..."

"Tok telah lakukan yang terbaik dan lebih daripada itu sepanjang hidup Tok. Punca kenapa saya tahu menjadi seorang puteri yang baik adalah kerana Tok telah mengajar saya. Saya sangat menyayangi Tok. Tok akan selamanya menjadi Sultan saya. Al-Fatihah.



Sumber instagram :


Dearest Tok, Today and forever, Kedah and Malaysia have lost one of their greatest kings. Your dedication to Kedah and Malaysia has inspired me growing up. When you were Agong for the second time at the age of 83, I moved in with you at Istana Negara. It was then that I saw for the first time, the behind-the-scenes of your life. __ I saw you skip your meals to practise your speeches or to be in the office. Which 80-something man would do that? Most of us dream of retiring at 50 if we can! But you never could even if you wanted to. And there were times, more often than people knew, when you were ill but still continued with your Agong and Sultan duties. __ In between functions you would be in the hospital ward. When you would leave the ward, I would watch you on TV looking normal as you greet the the PM, govt ministers and the rakyat. But as soon as the event was over, you would return to the hospital ward with tubes connected to your body. Even on your sickest day, you would be ON TIME. You would never make anyone wait. __ This is the side of a king no one knows. You don't simply sit on a throne and enjoy your riches despite what many ignorantly think. There are sacrifices because you can't have a normal life. There is no privacy and no normal schedule. Your status is an amanah from Allah. __ People are unforgiving when leaders make mistakes and my Tok always made sure he did the very best. When I told him this blog or that person insulted him, he was never angry. He was calm and would simply say: "I did my best." __ You did the very best and more your WHOLE life Tok. The reason I know how to be a good princess is because you taught me how. I love you so much Tok; you're forever my Sultan. Al-Fatihah.
A post shared by Raja Sarina 🇲🇾 (@sarinaiskandar) on


Kita sedar, tanggung jawab sebagai sultan bukannya mudah, namun baginda sultan kedah berjaya membawa dan melaksanakan tugas baginda dengan sebaik mungkin sehingga menjadi ikutan dan galakkan yang baik kepada rakyat jelata.

Al-fatihah .

Sumber : http://www.astroawani.com/berita-malaysia/luahan-penuh-emosi-dan-bermakna-daripada-cucunda-sultan-kedah-154902
Previous Post Next Post