CARA NIAT PUASA RAMADHAN

CARA NIAT PUASA RAMADHAN , Apabila bulan Ramadhan menjelma , pasti ramai yang mencari bagaimana niat puasa yang betul. Begitu juga dengan panduan dan tatacara puasa yang betul . Jadi aku kongsikan dengan korang mengenai panduan puasa ramadhan. Apa niat puasa ramadhan ? bagaimana lafaz niat puasa di bulan ramadhan ? boleh ke kita niat puasa untuk sebulan sekali gus ?

Untuk niat puasa ini, kita nampak mudah, tapi ramai yang terlepas pandang. Ada yang terlupa mengenai satu perkara iaitu niat puasa ramadhan perlu di niatkan sehari sebelum berpuasa. kalau tak niat, maka tak sah puasa.

bagi puasa sunat pula, kalau kita dah bangun pagi, kemudian kita baru rasa nak puasa. maka kita dibolehkan untuk niat puasa dengan syarat kita tak makan apa-apa lagi dari waktu subuh sehingga waktu tengah hari( 12 tgh hari ) . jadi anda boleh berpuasa pada hari tersebut.

berikut merupakan niat puasa ramadhan .

Niat Puasa di Bulan Ramadhan !



Niat puasa Esok Hari !




NIAT PUASA RAMADHAN

Niat Puasa Sebulan Bulan Ramadhan !


NIAT PUASA RAMADHAN


Menurut para ustaz , terpulang untuk kita sama ada nak niat sebulan terus atau sehari mengikut hari yang kita puasa. jika kita niat puasa sebulan terus, kita tetap kena niat mengikut hari. jadi kita di bolehkan untuk berniat puasa sebulan ataupun mengikut hari. 

manakala untuk puasa ramadhan, kita disarankan untuk mengulang niat kita setiap hari agar ibadah kita dipermudahkan dan sentiasa dalam keadaan baik .

baca juga : Hukum gosok gigi di bulan puasa .

Semoga bermanfaat untuk kita semua. Niat penting, kalau tak niat puasa , kita bimbang yang puasa kita tidak di terima. Selamat berpuasa. Jadikan ramadhan kali ini lebih baik dari sebelum-sebelum ini. insyaallah.

sekian.



Previous Post Next Post