Recents in Beach

Hukum Pakai Lipstik Ketika Puasa Bagi Orang Perempuan

Hukum Pakai Lipstik Ketika Puasa. Memandangkan kita pun sudah memasuki bulan puasa, aku nak kongsikan dengan korang mengenai hukum memakai lipstik ketika berpuasa. Mesti ramai yang tak tahukan.

Ini khas untuk orang perempuan sahaja lah yer. Depa yang selalu pakai lipstik ni kan. hehe kalau lelaki yang pakai, tak taulah nak cakap apa dekat dia. hehe

Boleh ke Pakai Lipstik Ketika Puasa ?


Jom kita ikuti jawapan dari Mufti Wilayah Persekutuan untuk isu ini.

👇👇

Penggunaan gincu di siang hari bulan Ramadhan tidak membatalkan puasa namun sekiranya ditelan (memasuki rongga) rasa yang terdapat pada gincu tersebut maka ianya membatalkan puasa.

Hukum Pakai Lipstik Ketika Puasa


Adapun semata-mata terdapat ‘rasa’ daripada bibir yang digincu itu maka ianya tidaklah membatalkan puasa kecuali dia menelannya selepas itu. Di dalam kitab Sabil al-Muhtadin oleh Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari Rahimahullah ada menyebutkan:

“Tiada batal puasa sebab merasai makanan dengan lidah dan jika sampai rasa makanan itu kepada rukungan (kerongkong) sekalipun dari kerana rasa makanan itu athar’ jua bukan ‘ain.”

Jika seseorang merasa makanan  ketika berpuasa, kemudian dia meludahkannya tetapi masih berbaki rasanya pada lidah sekalipun sampai kepada tekak dan ditelannya, maka ianya tidak membatalkan puasa seseorang itu kerana ‘ain makanan tersebut telah diludahkan dan yang tinggal hanya athar (kesan) sahaja yang berbaki.

Kami juga ingin tegaskan di sini bahawa memakai gincu untuk memperlihatkan pada yang lain dalam keadaan berlebih-lebihan (tabarruj) adalah amat tidak digalakkan di dalam Islam. Tetapi untuk suami, ianya dibenarkan sebagai berhias diri.

Sumber - ( Mufti Wilayah )

---

Maksudnya, korang boleh lah pakai gincu tapi jangan tertelan pula gincu tu yer. hehe

Walaupun tak batal puasa, tapi orang perempuan kena beringat ya. Jangan berlebih-lebihan ketika berhias.  Nanti termasuk pula dalam kalangan tabarruj pula nanti.

Tabarruj tak digalakkan dalam Islam tau. Nanti sia-sia pula pahala puasa korang nanti.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua.

Silakan Share jika diperlukan.

Baca juga : Hukum Pakai Earphone ketika puasa.

Post a Comment

0 Comments