Type something and hit enter

author photo
By On
Barang Keperluan Untuk Umrah bagi Yang Pertama Kali, Soalan pertama bila dah selesai tempahan untuk buat umrah adalah ' nak bawa barang apa masa umrah ' . kaan... hehehe aku pun masa pertama kali hari tu pun ada masalah ni. yelah.. kita tak pernah sampai sini, jadi kita tak tahu apa yang ada dekat sini dan seboleh-bolehnya nak bawa almari sekali masuk dalam flight.

hehehe
mana boleh.

Barang Keperluan Untuk Umrah bagi Yang Pertama Kali


mau mengamuk orang jaga kaunter tu. hehehe

baik, barang keperluan umrah yang perlu korang bawa adalah .......

......  aku asingkan mengikut jantina ya :)

• Untuk Lelaki


1. Baju Melayu. (2)
2. Ihram (2)
3. Tali Pinggang Ihram. (1)
4. Jubah. (4 )
5. Seluar Dalam. (pandai-pandai korang lah )
6. Pakaian biasa. ( ikut selera)

untuk umrah:

👉Ihram
👉Gunting
👉Tali Pinggang

dalam kurungan adalah kuantiti yang aku bawa masa umrah pertama baru ini.

• Untuk Perempuan.


1. Jubah.
2. Telekung.
3. Pakaian Umrah.
4. Tudung Labuh .
5. Pakaian Dalam .
6. keperluan wanita yang lain .

Untuk Umrah

👉Pakaian yang menutup aurat.
👉Stoking.

• Untuk Lelaki dan Perempuan.


1. Berus Gigi
2. Ubat Gigi
3. kain basah* untuk mandi.
4. Pemotong kuku
5. Gunting Kecil.
6. Spray wuduk.
7. Kasut .
8. Selipar nampak jari.
9. Shaver

dan keperluan korang yang lain.

... nampak macam banyak kan. tapi sebenarnya barang-barang ni kecil-kecil jer size dia. dan aku nasihat korang letak barang-barang ni dalam beg besar untuk dibawa ke Mekah atau Madinah.

bagi korang yang duduk dekat pulau pinang, korang mesti tak tahu dekat mana ada jual pakaian umrah dan keperluan umrah kan. aku pernah kongsikan sebelum ni, korang boleh rujuk entri kedai menjual kelengkapan umrah di pulau pinang.

Selain itu, aku yakin korang nak tanya soalan ' barang apa yang boleh dibeli di Mekah dan Madinah ? 'barang ni bukan lah barang yang korang nak bawa balik malaysia tapi barang keperluan yang korang boleh dapatkan di sana nanti. jadi kalau korang bawa sikit dari malaysia pun dah memadai. jimat kilo bag korang sikit kaan...

Meh aku nak cerita sikit,
dekat sana nanti ada jer banyak kedai runcit yang korang boleh beli keperluan korang dekat sana.

kebanyakkan penjual dekat sana boleh berbahasa melayu. jadi korang tanya jer penjual tu apa yang korang nak. antara kedai yang menjual barang-barang seperti sabun mandi, baju, jubah, farmasi dan lain-lain memang ada di sana.

cumanya korang kena pandai carilah yer.
tak jauh pun dari masjid nabawi dan masjidil haram.

kalau korang tak tahu, boleh tanya mutawwif korang nanti.

untuk ubat-ubatan,
aku cadangkan korang bawa sample dari Malaysia.

sebab kadang-kadang susah nak dapatkan ubat dekat sana.
tapi ubat yang familiar tu memang senang nak jumpa.

Barang Keperluan Untuk Umrah bagi Yang Pertama Kali


jadi aku cadangkan korang sediakan siap-siap.
sebab dekat sana, kita tak tahu ujian kita macam mana.

👉ada yang sihat.
👉ada yang sakit .

apa-apa pun , kita kena banyakkan berdoa bila dekat sana.
hehehe

dah aku bagi korang cuak lak.
hehe

jangan risau, sebab dekat sana memang banyak kedai keperluan untuk korang beli dekat sana.
kalau dekat madinah tu, ada kedai andalusia.

haaa, dekat kedai ni memang murah kalau korang nak beli baju dan jubah. memang harga paling murah dekat situ.. nanti boleh shopping dekat situ tau.

akhir sekali, jangan susah hati nak cari barang dekat madinah dan mekah. memang mudah nak cari. cumanya, aku cadangkan sekali lagi, baik bawa dari Malaysia sebabnya aku takut korang tak ada masa nak pi shopping.

hehehe
melainkan korang tak ada aktiviti dekat sana nanti.

macam aku, boleh dikatakan setiap hari ada aktiviti yang nak ikut serta. jadi bawa barang siap-siap adalah jalan terbaik untuk uruskan masa dekat sana.

korang fikir-fikirkan lah ,
sesuaikan dengan gaya hidup korang.

jangan tiru aku kalau korang tak mampu.
hehehe

semoga perjalanan umrah dan ziarah korang diberkati. insyaallah.

Click to comment