Hukum Meratapi Kematian Bukan Islam Dengan Lilin, ini pendapat Mufti Perak

Hukum Meratapi Kematian Bukan Islam Dengan Lilin. Assalamualaikum, baru-baru ni kita menerima kejutan mengenai kematian Jong Hyun Artis korea yang membunuh diri akibat tekanan. bermula dari situlah berlaku satu insiden yang mana beberapa kumpulan rakyat dan anak muda islam turut sama meratapi pemergian dia. yang lebih teruk, mereka juga melakukan upacara seperti agama lain di kuala lumpur.

Jong Hyun merupakan ahli kumpulan Shinee yang dikatakan mengalami depresi yang teruk sehingga menyebabkan ia membunuh diri.

' persoalannya sekarang adalah apa hukum meratapi kematian bukan islam ' ya, diorang guna lilin macam bukan islam guna ketika melakukan perkara tersebut. ini tidak terhad pada kematian jong hyun sahaja tau. ini untuk semua.

Hukum Meratapi Kematian Bukan Islam.


aku tertarik dengan pendapat Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani yang mengulas mengenai perkara ini .
Hukum Meratapi Kematian Bukan Islam Dengan Lilin





hukum meratapi pemergian orang bukan islam


Hukum Meratapi Kematian Bukan Islam Dengan Lilin

Hukum Meratapi Kematian Bukan Islam Dengan Lilin


Mufti Perak ini berkata hukumnya haram menghadiri upacara meratapi ematian bukan islam dengan menggunakan lilin dan belon .

ya, jangan buat benda yang menyerupai agama lain.
tak kiralah dalam apa juga keadaan sekali pun.

Sebab islam tak benarkan penganutnya mengikut agama lain.

baca juga : Kisah seorang ustaz dengan peminta sedekah .

bagi aku,
kalau Bukan Islam nak buat, silakan.

tapi untuk orang ISLAM memang tak boleh.

Sedih tengok anak bangsa aku buat benda ni.
sedarlah, perbuatan bunuh diri pun tidak patut dijadikan sebagai ikutan.

Bunuh diri dalam islam adalah hukumnya HARAM !
ingat tu, jangan senang-senang nak mati.

lepas mati, kita akan bertemu alam barzakh,
kemudian alam lain barulah ke syurga atau neraka.

harapnya dengan penjelasan mengenai hukum meratapi kematian bukan islam dengan menggunakan lilin ini mampu menjelaskan apa yang menjadi dilema dalam masyarakat remaja kita hari ni.

ibu dan ayah, didik anak elok-elok ya.
nak minat artis luar, jangan berlebih-lebihan.

ingat, orang islam ada HAD dia. jangan melebihi had yang telah ditetapkan.
semoga hidayah milik kita semua insyaallah.


1 ulasan:

  1. Bila dahh terlalu obses sampai lupa apa yang boleh dan apa yang tak boleh. Thanks for sharing, good info to know.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.