Resepi Cekodok Manis Viral

Share:
Resepi Cekodok Manis Viral. Raya baru ni aku adalah ternampak dekat facebook pasal Cekodok Manis Viral. first sekali bila aku tengok nampak macam telur. hehe sebab tu lah aku tertarik nak baca pasal resepi cekodok manis ni. aku teringat dulu dekat mesir ada cekodok macam ni tapi dia letak manisan dan memang manis gila kalau makan.

orang yang suka manis akan kata benda tu sedap lah. hehe Setelah scroll facebook aku terjumpa resepi cekodok Manis viral ni di facebook milik Noraz Ikha. jadi aku kongsikan dengan korang resepi yang di tulis oleh beliau. kalau korang tak faham boleh rujuk facebook beliau ya.

Resepi Cekodok Manis Viral
Resepi Cekodok Manis Viral

Resepi Cekodok Manis Viral


Sumber dari Facebook : Noraz Ikha

Setelah byk eksperimen dilakukan kerana kadang2 menjadi kadang2 tak menjadi, dapatlah saya simpulkan di sini 👇

air mendidih blup2 terus curah ke tepung yang sudah digaul dengan garam dan gula terlebih dahulu.

sepantas kilat adun/kacau tepung td hingga sebati. Tak boleh adun lemah gemalai! Kena laju2 ok biar air tu meresap dengan sekata. Masa ni memang perlukan kekuatan tangan sebab tepung akan jd semakin kental.

lepas tu sepantas kilat bulat2kan adunan. Jangan biar sampai adunan terlalu sejuk dan kering supaya ia tidak hancur apabila digoreng. Celup tangan dgn air supaya tidak melekat adunan td di tangan. Kalau dah byk sgt adunan melekat kat tgn, bolehlah basuh tangan dan sambung kembali menggentel. Tujuannya? Biar elok licin tidak menggerutu pada bulat2 gentelan kita tu.

kalau nak buat dalam kuantiti yang banyak, eloklah diadun sedikit2 juga supaya rata adunannya.

gentel tu kalau boleh elok licin x ada pecah2. Sebab kalau ada yg pecah2 terlalu banyak, insya-Allah masa goreng ia akan jd merekah dan hancur 😂😭

semasa menggoreng pula guna api kecil saja dan sentiasa balik2kan sehingga warnanya perang. Panaskan minyak saja guna api besar.

Disebabkan ramai yang minta resepi, jadi saya kongsi sukatan yang biasa saya buat ya:
✔ 2 cawan air didih blup2
✔ 2 cawan tepung gandum
✔ 3 sudu besar gula
✔ 1 sudu kecil garam

Sumber asal :




**gambar sumber : Puan Noraz Ikha

Amacam ?

Nampak sedap kan. yang penting cekodok yang Puan Noraz Ikha ni buat nampak kemas dan cantik. berbeza dengan cekodok-cekodok versi lain. kalau korang nak cuba, boleh saja cuba resepi cekodok Manis viral ni ya.

Entri Sebelum - Peserta AF Megastar 2017

Tiada ulasan