Tempoh Iddah bagi Wanita yang Bercerai dan Kematian Suami

23 Ogos 2017


Tempoh Iddah bagi Wanita yang Bercerai dan Kematian Suami
Tempoh Iddah bagi Wanita yang Bercerai dan Kematian Suami



Mungkin ramai tak sedar perkara ini, jadi jom kita belajar sikit pasal tempoh iddah bagi wanita yang bercerai . Aku tulis bend ni sebab mungkin ada yang tak faham dengan tempoh iddah ni macam mana. berapa lama tempoh nya bagi orang perempuan. Lebih menghairankan, ada juga yang tak tahu langsung mengenai perkara ini. serius, satu perkara yang menduka citakan bila orang islam tak tahu mengenainya.

Bagi yang tak tahu, Tempoh iddah ini merupakan satu tempoh di mana di letakan dalam islam sebelum seorang perempuan yang bercerai berkahwin dengan lelaki lain. Antara tujuan ini adalah untuk mengelak dari kecelaruan keturunan setelah berkahwin.

baca juga : Isteri cemburu suami kuat sedekah .

Tempoh Iddah bagi Wanita yang Bercerai dan Kematian Suami


Jangka masa yang di berikan untuk seorang perempuan atau janda yang telah bercerai adalah
3 kali suci sebelum berkahwin dengan lelaki lain. Ia bertujuan untuk memastikan rahim perempuan tersebut bebas dari benih suami terdahulu.

Ada beberapa jenis iddah mengikut kriteria nya . jom kita baca di bawah.


Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai
Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai

Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai
Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai

Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai
Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai

Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai
Tempoh Iddah bagi wanita yang bercerai

sumber : http://www.islam.gov.my/rujukan/garis-panduan/124-garis-panduan-ber-iddah-bagi-wanita-yang-bercerai-atau-kematian-suami

Banyak jenis iddah bagi orang perempuan ni sebenarnya seperti yang ada dalam senarai. cumanya sekarang ini korang kena kategorikan korang di posisi yang mana. supaya korang boleh dapat jawapan yang korang mahukan itu.

tempoh iddah ini bukan sahaja untuk proses penceraian sahaja, tapi juga melibatkan apabila perempuan itu kematian suami.

baca juga :  lelaki ini di selamatkan kerana senyumannya.

Penutup

Sebagai orang islam, kita kena belajar mengenai iddah ini bagi mengelakkan kecelaruan dalam keturunan kita. Islam datang untuk menjaga keturunan kalau kita tak ikut dari awal. bimbang jadi masalah pula nanti bila berlaku pembahagian harta pusaka.

kita hidup ni kena ikut peraturan yang telah ditetapkan. kalau tidak , kita akan menerima balasannya di akhirat sana. peringatan ini untuk aku juga sebenarnya, sebab aku pun bukan baik sangat. banyak jer dosa aku ni kan. kita doa kebaikan untuk kita bersama ya.


2 ulasan:

  1. IQ dah lalu tempoh edah tahun lepas, habis edah betul masa masuk tahun baru. 1.1.2017

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga diberi kekuatan dkt IQ utk meneruskan kehidupan :)

      Padam

Kataubaid© .