PENGALAMAN KITA BERBEZA , APA YANG PATUT DI LAKUKAN ?

Advertisemen

PENGALAMAN KITA BERBEZA , APA YANG PATUT DI LAKUKAN ? | Pelbagai persoalan yang di lontarkan kepada diri kita apabila kita berjumpa dengan seseorang yang melalui perkara yang hampir sama dengan kita tetapi pengalamannya amat berbeza dengan kita. kadang-kadang kan , kita rasa macam nak kata ja, "kenapa aku tak rasa macam ni pun " dan sebagainya . tapi betulkan tindakan kita itu ?

PENGALAMAN KITA BERBEZA , APA YANG PATUT DI LAKUKAN ?

Sebelum pergi jauh, kita kena sedar yang pengalaman kita tidak sama dengan orang lain walau pun kita buat benda yang sama. Sebagai contoh , korang makan durian dan bagi korang ia adalah buah yang paling sedap dalam dunia . tetapi ada orang yang makan durian dan dia mengatakan ia adalah buat paling tak sedap dalam dunia .

Perbezaan ini berlaku kerana masing-masing mempunyai sebab untuk meluahkan apa yang terbuku di hati . Apa yang di rasai, itulah yang di luahkan . Sebagai manusia, kita tidak sepatutnya tarik orang yang berbeza pendapat dengan kita untuk menyukai pendapat kita .

Sebaliknya, kita perlu menghormati pendapat orang lain yang melalui pengalaman yang berbeza dengan kita .

Melayu dan berdebat berpisah tiada !

Aku cerita mengenai Pengalaman kita berbeza ini sebabnya aku baca di media sosial yang mana ramai yang mempertikaikan sesuatu dengan alasan " aku buat okay ja, apsal kau buat tak boleh " . selepas itu berlaku lah pendebatan yang tak ada pengakhirannya .

Aku ni jenis malas nak bergaduh di media sosial, sebabnya ia betul-betul tak bagi manfaat pun dekat kita ni. seelok-eloknya kita hormat orang lain . dengan cara ini sahaja yang akan menyebabkan orang lain turut hormat pada kita .

Mungkin bagi kita , kita tak lalui apa yang orang lalui. betul tak ? ada yang kita lalui , tapi orang lain tak lalui. jadi bila sampai tahap ini, jangan nak tunjuk kita sahaja betul dan orang lain salah. buanglah ego tu jauh-jauh .

Sematkan dalam hati yang kita hidup bermasyarakat ini memang akan bertemu dengan perbezaan. jadi nak kekal harmoni macam mana ? kena belajar hormat orang . kes yang aku cerita dekat atas tadi , pasti akan berlaku kalau kita tak hormat orang lain. bila tak hormat, maka akan timbul perkataan-perkataan kesat yang akhirnya menyebabkan pergaduhan di media sosial. rugi lah macam ini kan.

Sebolehnya elakkan pergaduhan . tanamkan sifat kasih sayang antara kita. tak kalah aih, kalau kita berdiam diri . betul tak ? Aku harap entri PENGALAMAN KITA BERBEZA , APA YANG PATUT DI LAKUKAN ? bermanfaat untuk kita semua. hormat orang , orang akan hormat kita .

Sekian .

Advertisemen

Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.
Related Posts
Disqus Comments