INI SEBABNYA BUDAK-BUDAK TANAM ANGPOW DALAM PASU !

21 Januari 2017

INI SEBABNYA BUDAK-BUDAK TANAM ANGPOW DALAM PASU ! |  Sempena tahun baru cina yang tidak lama lagi akan berlangsung, aku terbaca mengenai satu perkara yang agak pelik iaitu budak-budak suka tanam Angpow dalam pasu bunga ketika tahun baru cina. Sepanjang aku hidup di malaysia, baru aku tahu fakta ini.
tahun-baru-cina


Korang nak tahu tak

kenapa Budak-budak tanam Angpow dalam pasu ?


Aku nak terangkan secara detail pun aku tak tahu . Yelakan first time dengar . Kalau korang nak tahu, Rujuk Pautan Ini . Aku dah tengok dan baca  sebab tu aku kongsikan dengan korang. Mana tau , korang pun nak buat benda yang sama kan. hehe

Tahun Baru Cina


TBC Sinonim dengan  Angpow merah yang di berikan kepada mereka yang belum berkahwin. Macam Budaya Melayu juga yang mana memberikan duit raya kepada kanak-kanak dan dewasa yang belum berkahwin .

Selain itu, Tahunbaru cina juga terkenal dengan  yee sang dan buah oren. Kalau dulu-dulu ,mesti dapat banyak buah oren  bila tahun baru cina. hehehe

Tarikh Tahun Baru Cina 2017


28 dan 29 Januari 2017

Kebudayaan masyarakat di Malaysia harus di hargai dan di pelihara kerana jarang kita nak lihat sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaum yang hidup aman dan harmoni seperti malaysia. Belajar mengenai budaya bangsa lain untuk menghormati mereka . Macam hari ini kita dah tahu kenapa budak-budak tanam angpow dalam pasu bunga. hehe. Terima Kasih. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kataubaid© .