RESEPI MUDAH MEMASAK KETUPAT INSTANT ! WAJIB BACA !

RESEPI KETUPAT INSTANT TERBAIK ! | Bila menjelang hari raya , sudah pasti bahan-bahan yang menjadi juadah santapan di hari raya menjadi keutamaan untuk di sediakan . Ramai dari kalangan kaum ibu sudah bersedia untuk memasak untuk meraikan anak-anak mereka yang bakal pulang ke kampung halaman . Ketupat , rendang ,kuah kacang dan lain-lain menjadi menu wajib sempena hari raya. korang nak tahu tak cara masak ketupat instant di hari raya ? berikut merupakan cara mudah masak ketupat instant .


cara mudah masak ketupat instant
gambar : azkam.blogspot.com
Cara mudah masak ketupat instant 

Bahan-Bahan :

Beras.
Beg Plastik tahan panas .

Cara-caranya :

1. Lipat plastik mengikut saiz yang di inginkan .
2.Masukkan beras di dalam plastik terbabit.
3. buat lubang kecil dan tidak terlalu besar .
4. rebus di dalam air selama 1 jam setengah hingga ke 2 jam .
5. masukkan garam jika perlu.
6. angkat kembali setelah beras menjadi nasi .
7. Ketupat sudah boleh di sediakan .

Nampak macam mudah ja cara memasak ketupat instant ni, tapi ramai yang fail bila buat untuk kali pertama . jadi apa tunggu lagi, boleh mula mencuba sementara masa masih ada. Selamat Hari Raya ! raikan bersama keluarga tercinta semoga berbahagia.

Sekian.


Jom like Page admin untuk info menarik !

1 comment... add one now

CikLa Shahril CikLa Shahril September 10, 2016 at 11:15 AM
Tambah daun pandan masa rebus. Nnti wangi je baunya.. Hihi

jom komen.. ^_^.. tinggal kan link blog korng juga k..t aku nk jalan2 yaa.. (^_^)