HORMAT BAHASA PERGAULAN DENGAN ORANG YANG KITA TIDAK KENAL !


FORMAL DAN TIDAK FORMAL DALAM PERCAKAPAN I Isu yang masih berlegar dalam media sosial mengenai Dr. Harlina dengan Amran . Ramai juga yang mengulas mengenai isu itu . aku pada mulanya dah ulas pun dalam entri aku semalam . cumanya hari ini aku nak kongsi kan sedikit lagi mengenai Formal dan tidak Formal bila kita berhadapan dengan masyarakat .

Dr. Harlina dan Amran
ini pakaian Formal , aku tau hangpa tanya apa kena mengena dengan percakapan formal kan . jawapannya memang tak da kena mengena pun.

Istillah Formal dan Tidak Formal , ramai dah aku rasa yang paham. tak pa aku ulang lagi, Formal adalah salah satu perkara yang hangpa buat mengikut peraturan dan Tatacara yang di tetapkan. Manakala Tidak Formal adalah vice versa dari Formal .

Tidak Formal : Buat sesuatu perkara tanpa terikat dengan peraturan dan tatacara . contoh : makan nasi pakai sudu itu formal, makan pakai tangan  tidak formal . aku makan pakai mulut .

Dalam pergaulan , kita kena pandai bezakan antara formal dan tidak formal . Kalau dengan kawan-kawan rapat , kita akan gunakan bahasa yang tidak formal. Mana tak nya , kalau cakap formal , mesti kena kutuknyaa..Tetapi kita kenalah bezakan gaya bahasa bila kita berurusan dengan orang yang kita tidak kenal .

Walaupun , kita tidak kisah orang nak panggil kita apa pun, tapi bila kita berurusan dengan orang, maka tanggungjawab kita untuk menghormati orang yang kita berurusan . Kalau orang yang kita berurusan itu tidak kisah dengan bahasa yang kita guna , maka tiada masalah untuk terus menggunakan bahasa itu.
Dr. Harlina dan amran

Namun , jika permintaan orang yang berurusan itu untuk menggunakan bahasa yang lebih sopan, apa salahnya kita follow ja. tak perlu pun rasanya kita membangkang . Benda baik, kita buat .benda jahat, kita buang jauh-jauh .

Sebenarnya penerimaan kita ketika membaca permintaan itulah yang menghasilkan natijah yang akan kita lakukan . Orang Muda kena hormat orang tua , begitu juga sebaliknya. Gunakanlah bahasa yang baik bila kita berurusan dengan orang yang lebih tua,dan timbulkanlah rasa hormat pada mereka.

Aku rasa hangpa paham kot apa yang aku dok cerita ni . kalau kes Amran ni, aku nampak ego seorang anak muda dengan permintaan seorang yang berusia . itu ja. benda yang asalnya private di hebahkan . siapa yang membuka aib sebenarnya ? itu persoalan lain dan aku tak mau jawab mengenai soalan itu.

yang penting , kita kena saling hormat menghormati. itu ja. maaf kalau entri aku ni silap dan salah , kalau korang ada pandangan lain, silakan kongsi di bawah. nanti kita baca sama-sama. :) salam jumaat .

sekian.

Jom like Page admin untuk info menarik !

2 comments.. read them below or add one

At-Tarmizi At-Tarmizi April 8, 2016 at 11:51 AM
yang pentingnya hendaklah saling hormat-menghormati =)
Eintan Nurfuzie Eintan Nurfuzie April 8, 2016 at 12:25 PM
pendapat cik en la.. pe2 pun better kita jaga percakapan.. lagi2 dlm dunia maya ni.. better berbudi bahasa.. walaupun mgkin ada yg x kisahtapi cik en tetap jaga adab tu.. ttp dulukan pangkat dia tanda kita hormat dia...

jom komen.. ^_^.. tinggal kan link blog korng juga k..t aku nk jalan2 yaa.. (^_^)