Air Mata Di Putrajaya .


Assalamualaikum !!!

air mata mengalir sprti hujan lebat di luar sana... hahahaaha.. mesti korng pelik kan..ttb jer si-ubai ni nak bermadah pujangga bagai..sorry laa..aku tk reti nk buat ayat2 bunga2 nih.. ayat ranting kering boleh laaa..hehe..*ok tk lawk..:P

sebnrnya tdi aku baca cerpen bertajuk " Air Mata Di Putrajaya " karya ASNIDAR SHAFIE .. dalm buku antologi org berdosa "Islamku sekadar Pada IC "

Kisahnya bermula apa bila ada seorng lelaki terjumpa dengan seorng pak cik tua di kawasan masjid putrajaya. Pak cik itu mencerita padanya tentang 3 org anak yg sanggup mengenepikan ibu mereka semata-mata kerana harta.

3 org anak itu terdiri daripada along , angah dan ucu.. mereka ni dah lam tinggalkan kampung mereka sejak mereka dah berjaya dan kaya..satu hari depa pulang ke kampung utk menemui ibu mereka yg ditinggalkan berpuluh2 tahun.. Si ibu begitu gembira kerana terlalu merindui anak2nya. tp niat sbnar si anak2 itu adalah utk memaksa si-ibu menyerahkan gran tanah kpada mereka utk di jual.

kemudian berlaku konflik dan akhirnya si-ibu izinkan menyerahkan tanah itu dengan satu syarat. si-ibu meniatkan tanah itu utk wakaf dan dijadikan masjid. pada keesokan harinya..para broker datng mendesak si-ibu utk kluar dri rumah itu dngan segera..si-ibu menanti anak2 dia mengambil di rumah..ttpi seorng pun tiada..smua sudah kembali kerumah masing kerana sudah dpt apa yg mereka nak.

stlh beberapa tahun, masjid yg pda mulanya dirancng..sudah pun di bina..maka si-ibu pun segera pergi pada hari pembukaan masjid itu..setelah masuk dlm masjid itu, si-ibu menunaikan solat di situ dan ketika sujud yg terakhir..si-ibu tidak bngun2..hampir stgh jam dlm keadaan sujud. kemudian jemaah lain memegang si-ibu,mereka terkejut rupanya si-ibu itu telah meninggal dunia..ketika mereka menolak itu, bdan si-ibu rebah menyembah bumi.

utk pengetahuan korang..salah seorng anak si-ibu itu adalah pak cik yang menceritakan kisah ini kpada lelaki tersebut. di akhir cerpen,pak cik itu meninggal dunia dlm keaadaan mengerikan apabila dilanggar oleh kereta .

moral of the story : hormat ibu bapa, jgn bgi mereka terguris..sama2 kita usahakan ^^ sedeh cite nihh..bnyak dosa kita sbnrnya dngan ibu dan bapa kita..minta ampun dngan diorng :)

p/s : jgn lupa like page ubai k..hehehe..futher update kat sana k ^^

4 comments:

  1. suka baca novel..tapi tak sempat dehh...dah klik jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankz yerr kak.. hehe..ubai ni pemals skit nk baca..tpi bila dah start..best jugak..hehe

      Delete

Powered by Blogger.