:: Dosa Vs Pahala ::

Assalamualaikum smua !! alhamdulillah hri ni..kita masih dpt hirup udara segar di bumi Allah ni lagi..andai kata saat ni kita pergi meninggalkan dunia nii...hrp2 kita smua dtemptkan di dlam syurga.aammiiiiinnn..

baru2 ni aku dgar ceramah dri seorng ustz kat penang ni..Beliau da cerita satu kisah  pada zaman dahulu da seorang pemuda nih dia suka sgt buat dosa..sehinggakan dia berkahwin dan mendpt cahaya mata..dia sgt syangkan anaknya itu. hinggalaa satu hari anaknya itu meninggal dunia.Dia berasa amat sedih..

selang beberapa ketika..dia termimpi yang dia berada di sutu tmpt yg asing.Kemudian di belakangnya ada ular yang sgt besar yg bersedia untuk membaham dia..dia segera melarikan diri sejauh yg mungkin..tp ular itu masih dibelakang dia terus mngejar..

ketika dia sedang berlari, dia termpak seorng perempuan tua. lalu dia berkta kpd permpuan tua itu " wahai permpuan,tlong aku !! ada ular besar nk makan aku kt blkng niii..tlong aku !!" jawab perempuan tua itu "maaf, aku tk mampu nk tlng kamu !!" tnpa berlengah lgi dia trus berlari shinggakan dia smpai kepenghujung tmpt tu,klau dia truskan dia akan jatuh kedlm tmpt itu..

dia segera patah balik..ular itu msih mngejar dia..ketika patah balik..dia trjumpa lgi dgn permpuan tua yg dia jumpa sbntr tdi..permintaan yg sma di ajukan kpd perempuan itu " tlong saya mak cik,da ular yg dok kejar saya nii " perempuan tua itu ttp mnjawab "maaf , saya tak mampu!! " kemudian permpuan tua tu suruh dia pergi ke sbuah bukit dan mnta pertolongan di sana.. maka dia trus berlari dan akhirnya dia smpai ke bukit itu dan dia mndapati ada sbuah gua di situ..lalu dia msuk kedlm gua tersebut.

Dia amat trperanjat kerana dlm gua itu trdpt bnyak budak2 di dalam dia.yng mngejutkan dia adalah..ada seorng budak yg amat dia kenal.rupana budak itu adalah anak dia yg telah mninggl dunia..anak dia itu telah mnghalau ular yg besar itu pergi . Kemudian dia bertnya kpada anak dia "wahai anak, knapa ular tdi tu asyik mngejar bapa ? , siapa pula perempuan tua yg bapa jumpa itu ? dan kenapa kamu smua berada di sini ??

3 persoalan ditny kpada anak beliau..kemudian si anak pun brkta " whai ayah, ular yg besar itu yg ingin mmbaham kamu itu  adalah dosa2 yg kmu lakukan.mula2 ia kecil,tp bila kamu trus menerus melakukannya maka dia mnjdi besar dan smpai mahu membaham kamu." " wahai ayah , permpuan tua itu pula merupakan amal baik kamu.. rupa nya hodoh kerana kamu mngabaikan dia,kamu tinggalkan sbb itu dia lemah dan tk mampu nk membantu kamu " "wahai ayah, kami disini kerana kami menunggu ibu dan ayah kami utk kami bwa msuk ke syurga kerana meredhai pemergian kami kepada ALLAH (redha anak dia meninggal dunia pda usia yg muda ) "

mka tejwab laa sudah 3 persoalan yg ditny.. jdi kesimpulan yg dpt kita amik adalah dosa kita nii , kalau kita trus menerus melakukannya, dia kan mmbesar dan mnjdi kuat shingga akan merosakkan kita. bgitu juga dngan amal baik kita,klau kita tinggalkan maka ia akan mnjdi lemah dan tk dpt mmbantu kita bila kita memerlukan..dan bgi ibu bapa yg kehilngan anak di usia kecil dan meredhai kematiannya..maka nantikanlah anak2 tuan2 dan puan2 di syurga kelak kerna mereka akan mmbwa anda smua kdlm syurga ALLAH..*trdpt hdis nabi berkaitan gnjaran bgi ibu bapa yg kematian anaknya ketika kecil..

jdi cm na korng ? agak2 dosa kita mcm ulaq tu ka ?? or amal baik kita mcm perempuan tua tu ka ?? jom muhasabah kejapkan..Kemudian kita letak azam kita untuk berubah sempena pembukaan University Ramadhan yang akan kita dftrkan diri kita tak lama lgi..insyaallah..

" Jadikan ramadhan kali ni , lebih baik dari tahun2 sbelum ni "

sekian wassalam..

#pray4egypt

2 ulasan:

  1. Allahu Allah .

    terima kasih ats perkongsian penulis .
    prkongsian yg b'manfaat .

    Marhaban Ya Ramadhan Kareem .

    BalasPadam
    Balasan
    1. thankz ulya..

      sama2 kita kongsi apa yg boleh kita kongsi k..

      salam ramadhan mubarak.. insyaallah najah dunia dan akhirat.. :)

      Padam

Dikuasakan oleh Blogger.