Simple But Precious

25 April 2013

Assalamualaikum..

lamanya tk tulis entrikan..huhu..

hari ni, alhmdulillah aku sihat2 aje..*tgh fighting tuk exam.. tpi FIFA layan gak.. hahaha..=.="

tk pela..tu just tuk isi msa terluang kan..so hri ni aku nk ajak hgpa smua pikiaq sama2..mngenai tujuan dan hadaf kita hidup ni..

Ya , btul tu.. kita hidup ni untuk berbadat.. tp sejauh mna kita jdikan amal kerja hri2 kita ni tuk ibadat kepada ALLAH..sbb tu kta  kena muhasabah dri kita agar kitA tk ulang benda2 yg kita buat yg salah kan.*mcm keling lak ayat aku ni..harp hgpa pham laa naa.. hehe..

smoga kta termasuk dlm golong yg selalu bertaubat dan diterima taubatnya.. insyaallah..

ermm.. aku nk ceghita skit kt hgpa..kisah ni berlaku kt mesir ni.. ada senior aku cerita kt kami..

klau korng pernah tgk wall fb aku,dlu aku pernah post psal meninggalnya seorng peljar Malaysia di Mesir..Aku bkan nk cerita pnyakit dia ke tak..cuma nk cerita mngenai peristiwa yg berlaku ketika solat jenazah beliau..

masa solat jenazah arwah, ada beberapa org makmum terlihat di belakang imam ada 4 org berjubah, satu berjubah hijau,satu berjubah merah dan dua lgi berjubah putih..kebetulan imam solat jenazah tu adalah Sheikh Al-Azhar..

Setelah selesai solat jenazah arwah, makmum trsebut bertanya kepada Sheikh mngenai 4 org tu..yg menghairankan..slpas solat keempat org itu tdak kelihatan,tmbhan pula,bkan smua makmum yg melihat kejadian ni.Kemudian Sheikh minta untuk dicerita semula dan discribe mcm mna pemuda2 berjubah tu..

Mereka pun ceritakan,pemuda pertma ni,berjubah hijau..dan sekian-sekian cri2nya..syeikh mngtakan..org yg berjubah hijau itu adalah..ulama atau wali ALLAH yg telah mniggal dunia dan ditnm dikwsan sektar tu yg turut dtng solat jenazah arwah..kedua,org berjubah merah..setelah diceritakan ciri2nya.. sheikh berkta,org trsebut adalah ulama dikawsan stu yg dikebumikan di situ..

kemudian yg ke3 org yg berjubah putih dan bersih..syeikh kata, org tu adalah ulama mesir yg meninggal dunia dan d tanam di sekitar mesir yg turun dtg solat bersama..

Dan tba ke org yg terakhir, org tu berjubah putih dan sgt berseri-seri sgt jubah beliau..antra 4 org tu, yg keempat ni yg paling berseri2 dan cantik..pa bila dtnya pada syeikh mngenai org tersebut..syeikh berkata org tu adalah Baginda Rasulullah S.A.W.

ALLAH2,mulianya arwah sehingga Baginda turun ke bumi untuk solat jenazah arwah..kawan2,kta ni mcm mna klau kita meninggal..>?? ALLAH2.. apabla ditnya kepada kwan2 arwah,apakah amaln yg mnyebabkan arwah mndpt kelebihan seperti ni..kwan2 arwah mngatakan,mereka tk nmpak sgt apa2 yg lain,kecuali satu ja.. arwah selalu minta izin kpada ibu arwah sblum mlakukan apa2..termasuk ke kedai walaupun kedai tu dekat jaa..Subhanaallah..Amalan yg simple,tp disisi ALLAH besar pahala dia..


Allah Ta'ala berfirman:

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ فَرِحِينَ بِمَا آَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

"Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki. mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahwa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati." (QS. Ali Imran: 169-170)


Smoga kta amik ibrah dri peristwa ni..conclusionnya, hubungilah parents kta..jgn abaikan mereka..kerana mereka juga manusia..ada perasaan.jgn fikirkan kta ja.. sayang mereka kerana ALLAH..

ingt "redha ALLAH trletak pada redha kedua ibubapa "

Cukuplah perkongsian aku kali ni..jumpa lgi ya nanti..korng komen la yer. sbb aku n kdng2 tk da idea pa tuk mnuls..sorry klau boring.. (^_^)v


Ubaidullah

Sekian,wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kataubaid© .