Fakta Menarik Kemenangan Argentina Juara Piala Dunia 2022

 Lionel Messi akhirnya mencapai impian Piala Dunianya apabila Argentina memenangi mahkota ketiga mereka menerusi penentuan sepakan penalti dalam salah satu perlawanan akhir terhebat dalam sejarah kejohanan itu.

Argentina memenangi penentuan sepakan penalti 4-2 selepas permainan hebat yang berkembang menjadi konfrontasi yang dinanti-nantikan antara maestro Messi berusia 35 tahun dan pemain lawannya dari Perancis, Kylian Mbappe.


Fakta Menarik Kemenangan Argentina Juara Piala Dunia 2022


Superstar Perancis sendiri menjaringkan hatrik - yang pertama dalam perlawanan akhir Piala Dunia Fifa sejak 1966 - tetapi masih berada di pihak yang kalah di Stadium Lusail.


Messi nampaknya akan memperoleh satu penghormatan utama yang hilang daripada koleksi gemilangnya dalam keselesaan ketika Argentina mendahului dua gol.


Tetapi campur tangan hebat daripada Mbappe, yang menjaringkan dua gol dalam masa dua minit lewat.


Messi telah memberikan Argentina pendahuluan menerusi sepakan penalti pada minit ke-23 berikutan kekasaran Ousmane Dembele terhadap Angel di Maria. Ia menjadikan beliau pemain pertama dalam sejarah Piala Dunia yang menjaringkan gol di peringkat kumpulan, 16 terakhir, suku akhir, separuh akhir dan akhir bagi satu-satu kejohanan.


Dia kemudian menyumbangkan sentuhan halus dalam serangan balas hebat yang berakhir dengan pemain Brighton, Alexis Mac Allister, mengatur Di Maria untuk 13 minit kedua kemudian.


Argentina tidak bermasalah sehingga peringkat penutup, hanya untuk Mbappe memberikan Perancis garis hidup dari sepakan penalti ketika berbaki sembilan minit - kemudian memulihkan kesamaan dengan voli hebat beberapa saat kemudian.


Messi menyatukan Argentina kembali di hadapan dalam masa tambahan, tetapi Mbappe menyempurnakan treblenya dari sepakan penalti dua minit dari penghujung masa tambahan yang kecoh dan huru-hara.


Jadi ia pergi ke penalti, dengan dua pemain hebat membuka jaringan. Tetapi penjaga gol Argentina dan Aston Villa, Emiliano Martinez menyelamatkan daripada Kingsley Coman, sebelum Aurelian Tchouameni terlepas, meninggalkan Gonzalo Montiel untuk memenangi Piala Dunia.


Messi, pemenang Piala Dunia akhirnya, rebah melutut di bulatan tengah dan diselubungi oleh rakan sepasukan Argentina yang gembira.

Previous Post Next Post