Barcelona jadi Mangsa Inter Milan

 Inter Milan mengetepikan Barcelona untuk meninggalkan kelab Sepanyol itu dengan risiko tersingkir kedua berturut-turut peringkat kumpulan dalam Liga Juara-Juara. Jaringan Hakan Calhanoglu pada masa kecederaan separuh masa pertama adalah perbezaan di San Siro, merembat rendah dari jarak 25 ela.


Barcelona jadi Mangsa Inter Milan


Pelawat menyangka mereka telah menyelamatkan satu mata apabila Pedri menjaringkan gol pada separuh masa kedua, namun ia ditolak oleh VAR berikutan bola baling oleh Ansu Fati.


Kekalahan meninggalkan Barcelona di tempat ketiga dalam Kumpulan C, tiga mata di belakang Inter.


Pengurus Inter, Simone Inzaghi datang ke dalam permainan di bawah tekanan, dengan kelab kesembilan dalam Serie A selepas tewas empat daripada lapan perlawanan liga musim ini.


Dia mengalami sakit kepala tambahan untuk berdepan dengan Robert Lewandowski, yang telah menjaringkan sembilan gol dalam tujuh perlawanan terakhirnya untuk Barca, walaupun dia tidak pernah menjaringkan gol di San Siro.


Ia adalah larian tandus yang berterusan untuk Lewandowski ketika dia mengharungi malam yang tenang di Milan, manakala Inzaghi meraikan kemenangan penting yang meletakkan Inter di tempat duduk pemandu untuk tempat di peringkat kalah mati.


Calhanoglu mengancam apa yang akan berlaku selepas tujuh minit, dengan pemukul cerucuk dari jarak 35 ela yang dijungkirkan melepasi palang oleh Marc-Andre ter Stegen.


Lewandowski melihat gol pertamanya sejurus selepas itu, tetapi merembat rembatannya dari jarak 18 ela dan tidak pernah mengancam gol Andre Onana selepas itu.


Ia adalah malam kontroversi VAR, dengan titik kilat pertama pada minit 24 - Eric Garcia dengan jelas mengendalikan bola di kawasan tersebut dan penalti nampaknya pasti akan diberikan selepas semakan video. Bagaimanapun, sedikit ofsaid dilihat dalam peningkatan dan Barca melarikan diri.


Perlawanan sama rata kemudiannya diputuskan oleh gol Calhanoglu pada masa tambahan separuh masa pertama, rembatan 25 ela dari posisi tengah tergelincir melintasi padang melepasi Ter Stegen di tiang terdekatnya untuk gol Liga Juara-Juara pertama pemain tengah itu dalam tempoh lima tahun.


Barcelona menawarkan sangat sedikit sehingga tanda sejam, apabila Dembele menerjah tiang dengan percubaan kuat dari kiri selepas pembentukan pasukan yang baik.


Nampaknya Pedri telah menyamakan kedudukan Barca selepas penjaga gol Cameroon, Onana datang melalui kerumunan pemain dan membuat hantaran silang terus kepadanya, membolehkan pemain berusia 19 tahun itu menamatkan perlawanan.


Bagaimanapun, Fati telah mengangkat tangannya dan bola ditolak ke jarinya pada jarak dekat ketika dia meletakkan Onana di bawah tekanan. Gol itu diketepikan menerusi VAR, dan pengurus Barcelona Xavi telah dilayangkan kad merah kerana mengadu kepada pengadil.


Barcelona tidak dapat menembusi selepas itu, walaupun peringkat terakhir dimainkan pada separuh masa Inter, dengan gema pertemuan mereka yang paling terkenal pada 2010 apabila kelas induk Jose Mourinho menyaksikan pasukan Milannya mara ke final dalam perjalanan mereka ke Treble.


Terdapat masa untuk satu insiden VAR terakhir apabila Denzel Dumfries kelihatan mengendalikan di kawasan itu, namun ia telah memutuskan dia tidak secara konklusif menolak hantaran silang dari Fati dengan pergelangan tangannya.

Previous Post Next Post