Indonesia Cari Jurulatih Ganti Shin Tae Yong

Nama Shin Tae Yong menjadi sebutan penyokong bola sepak Indonesia kerana berjaya membawa pasukan itu layak ke Piala Asia 2023 dan begitu juga dengan piala asia bawah 19 tahun. Namun begitu kenapa PSSI berkata mahu menggantikan shin tae yong pula. Pasti akan menambah kemarahan penyokong terhadap badan bola sepak itu.


Indonesia Cari Jurulatih Ganti Shin Tae Yong




Indonesia Cari Jurulatih Ganti Shin Tae Yong

Hal yang sebenarnya berlaku adalah kerana pada tahun 2023 akan menjadi tahun tersibuk buat shin tae yong kerana  jadual padat untuk skuad garuda. Tae yong perlu mengendali skuad bawah 20 tahun pada mac 2023 dan diikuti pula dengan pertandingan Sukan Sea pada mei dan juga piala asia.

Berkemungkinan jurulatih baru itu akan menjadi jurulatih bwah 23 tahun indonesia sahaja untuk sukan SEA. Bagi memberi ruang kepada Shin tae yong fokus kepada piala asia yang lebih penting. 

Mochamad Iriawan berkata; 

"Iya tahun depan padat, ada SEA Games Mei juga kemudian ada Piala Dunia U-20, nah nanti kita diskusikan," 

"Pasti ada pelatih pengganti (Shin Tae-yong). Karena hanya tiga hari beda Piala Dunia (U-20) dengan SEA Games," tambahnya.

"Kita akan umumkan siapa penggantinya nanti," kata Mochamad Iriawan.

"Tetapi dengan seijin dari pelatih kepala (Shin Tae-yong)," tambahnya.

--

Di Malaysia pula, Kim pan gon hanya menjadi jurulatih skuad senior sahaja manakala skuad bawah umur lain mempunyai jurulatih tersendiri yang mempunyai sambungan dengan kim pan gon. 

Itu sahaja perbezaan antara Malaysia dan Indonesia.


Previous Post Next Post