FIFA Gantung INDIA

FIFA Gantung INDIA. Kuasa besar bola sepak di rantau selatan asia, India menjadi tumpuan hari ini apabila Pesekutuan Bola Sepak Dunia (FIFA) membuat pengumuman mengejutkan.


FIFA Gantung INDIA




FIFA Gantung INDIA

Badan induk itu membuat keputusan untuk menggantung Badan bolas sepak India mereka berkata " Keahlian Persekutuan Bola Sepak Seluruh India (AIFF) digantung berkuat kuasa serta-merta kerana "pengaruh tidak wajar daripada pihak ketiga," 


"Penggantungan itu akan ditarik balik sebaik sahaja perintah untuk menubuhkan jawatankuasa pentadbir untuk mengambil alih kuasa Jawatankuasa Eksekutif AIFF dimansuhkan dan pentadbiran AIFF kembali mengawal sepenuhnya urusan harian pertubuhan itu," 

Kenyataan rasmi FIFA

Biro Majlis FIFA telah sebulat suara memutuskan untuk menggantung Persekutuan Bola Sepak Seluruh India (AIFF) berkuat kuasa serta-merta kerana pengaruh tidak wajar daripada pihak ketiga, yang merupakan pelanggaran serius Statut FIFA.


Penggantungan itu akan ditarik balik sebaik sahaja perintah untuk menubuhkan jawatankuasa pentadbir untuk mengambil alih kuasa Jawatankuasa Eksekutif AIFF telah dimansuhkan dan pentadbiran AIFF mendapat semula kawalan penuh terhadap hal ehwal harian AIFF.


Penggantungan itu bermakna Piala Dunia Wanita B-17 FIFA 2022™, yang dijadualkan berlangsung di India pada 11-30 Oktober 2022, tidak boleh diadakan di India pada masa ini seperti yang dirancang. FIFA sedang menilai langkah seterusnya berhubung kejohanan itu dan akan merujuk perkara itu kepada Biro Majlis jika dan apabila perlu. FIFA sentiasa berhubung secara membina dengan Kementerian Hal Ehwal Belia dan Sukan di India dan berharap keputusan positif kes itu masih boleh dicapai.

--

Keputusan ini menyaksikan Piala Dunia Wanita bawah 17  pada tahun ini dijangkan akan dibatalkan juga sebab pasukan India tidak dibenarkan menyertai mana-mana kejohanan di bawah badan induk tersebut. 


Previous Post Next Post