Kepentingan untuk dipentingkan

Assalamualaikum..

alhamdulillah, hari ni dpt lgi kita berjumpa di segmen berikutnya di TV 3 suku.. haha

tak de la.. melwak je ngan korang.

kepentingan untuk di pentingkan..

apa ni ??

hari ni apa kata kita bahas kan mengenai fiqh aulawiyat atau dalam bahasa melayunya fiqh keutamaan .

dalam hidup ini , adakala beberapa benda yang berlaku pada masa yang sama dan tmpt yg sama. dan kita di kehendaki utk memilih dan meneruskan salah satu drinya.

contoh 1 :

ahmad ingin menyambung pelajarannya di luar negara ( mesir ) utk mndlam medic dan ilmu agama, tp pada masa yg sama dia memperoleh tajaan pelajarannya utk sambung peljaran di dalam negara . tp dia ingin sgt2 ke luar negara. pada masa yg sama. parentnya mempunyai masalah kewangan. yang mana lebih utama kpada ahmad utk di utamakan ?

jawpannya adalah : sambung pelajaran di dalam negara. kerana aula utknya utk tidak menyusahkan ahli keluarganya. pada masa yg sama ilmu agama boleh didapati di dalam negara juga.

haaa..

situasi kedua :

antara meeting dengan study ? yang mana aula ?? atau yg mna utama ?

jwapannya : mengikut keadaan. kalau meeting itu jaraknya jauh dengan exam.. di aulakan tuk masuk meeting. kalaulah esok exam,malam ni ada meeting, aula utknya mengutamakan exam.

sebab meeting maslahah atau kepentingannya luas dan melibatkan ramai org.

haa.. cm na paham tak ??

insyaallah, kita boleh apply fiqh keutamaan ini jika berdepan dengan pelbgai situasi dan menggunkan teknik kebaikan utk umum dan keburukan untuk umum. kalau baik lebih banyak dri buruk maka eloklaah kita pilih yg baik yg banyak.

kalau keburukan yg bnyak dgn keburukan yg sikit, better kita pilih keburukan yang sikit.

semoga pencerahan ini dapat membantu anda semua ^^
Previous Post Next Post