C.I.N.T.A !!

apa yg di maksudkan dgan cinta ? | Assalamualaikum..pa khabar smua ?
Alhamdulillah,kita masih diberikan pluang tuk hidup dan menjalani kehidupan di muka bumi ini.
sejak beberapa hari ni,bila aku on9 fb ja..mesti da post psal cinta , ayat2 jiwang..huhu..benda ni best klau hayati btul2..tpi sejauh mana kita mngenali perkataan C.I.N.T.A ?? dah khatam ka subjek tu ??
apa yg di maksudkan dgan cinta ?? cinta adalah satu perasaan yg ada dlm diri kita yg mewujudkan perasaan kasih sayang terhadap sesama manusia dan makhluk di sekeliling.

Bagaiman ngan definisi CINTA korang ??

Masalahnya sekrang btul ka korang rasa perasaan yg ada dlam dri korang tu cinta ?? perasaan yg korang katakan itu cinta yg menyebabkan korang mendekati si-dia dan try to tackle dia dan akhirnya membwa kepada budaya couple !!

skung dalam masyarakat kita terutamanya telah tersebar budaya ber'couple' . ada org tny best ka couple ni ?? pendpat korang lak ?? sorry aku tk tau nk ckap mcm na..haha..sbb aku tk terlibat dlm budaya mcm tu..huhu..kdang2 aku tgk org yg bercouple ni plik ..hehe.. sbb pa aku ckap plik,mula2 masa nk try tackle si-dia tu..bkan main lgi,buat ayat2 yg berbunga2.bila dah dpt rajin sgt lak..rajin gaduh..at the end clash. kita dah tau dah perjalanan hidup org bercouple..lpas clash,agak2 sunyi tu..try lak cari yg len. and then jdi la mcm yg telah berlaku sebelum ini.Kdang2 aku terfikir gak,ini lah yg dinamakan hubungan yg tk da berkat..sbb tu asyik bergdauh.jeles tk tentu pasal.tu smua virus dari syaitan tuk kita.

Cuba kita tgk mcm na Islam ajar kita.Firstly, cari cinta ALLAH !! Sbb pa ?? sebab Allah  pemilik cinta. Dia yg bagi Cinta kat kita,Dia jua boleh tarik perasaan tu dari diri kita.Second,cinta Rasul.sebab baginda telah mnunjukan semua perkara kebaikan kepada kita.Tapi kita ?? buat tak kebaikan tu. *yg mnulis ni pun sama jer..hehe.. Next,Cinta kepada kedua ibu bapa. korang kata,bila aku dah besar t..aku nk kerja hebat2..t leh tolong parent aku.Tapi boleh ka kita membalas jasa dan pengorbanan mereka kepada kita ? jwpannya tidak !

Kita tk mampu balas jasa parent kita.sbb terlalu bnyak pengorbanan mereka kepada kita,dah wapa juta rnggit duit mereka yg telah mereka kluar kan tuk menampung perbelanjaan kta ? renungkan sahabat..berapa bnyak air mata mereka kluar tatkala kita sedang membesar ini melanggar perintah mereka shingga mengguris hati mereka ? adakah kita patut kita kata " aku dah balas jasa parent aku " ?? tk patut bgi aku la..sepatutnya kita sedar diri kita bnyak tolong parent kita or bnyak menyakitkan hati mereka ?? renungkan sahabat..

Oleh sebab itu,kita perlu sayang dan cinta kepada parent kita,seterusnya sayang kepada family kta.Sebab tanpa mereka kita tk mampu nk menjalani kehidupan sesempurna ini ..btul tak ? persoalan yg timbul sekarang , tinggi mana level cinta kita kepada mereka ? or kita lebih mencintai org yg belum Halal tuk kita berbanding orang yg halal tuk kita ?? oleh itu,jom kita fikir sejenak btul ka apa yg kita lakukan ini.?? adakah kita meletakkan cinta kita di tempat yg sepatutnya??

so,boleh ka kita cinta kepada orang lain sedangkan orang patut kita cintai kita lupakan ?? renungkanlah sahabat.cuba fikir2kan k.. smga post kali ni dpt membuka minda kita dalam menilai sejauh mana kehidupan kta sekrng ni..insyaallah..

Cinta yg pertama hanya untuk Allah. :-)

sorry kalau da terkasar bahsa sewaktu mnulis post ni k..sekdar renungan bersama..agar kita memperoleh rahmat daripada Yang Maha Esa.Insyaallah..(^_^)
jumpa lagi di lain masa.
Assalamualaikum..

ubaidullah_93


renungan bersama.. :)




Previous Post Next Post