Type something and hit enter

author photo
By On
Assalamualaikum, selamat hari raya aidilfitri buat semua pembaca blog kata ubaid. lama jugalah aku tak update entri macam ini kan. hehe baik, apa ni ubai, tajuk macam serius jer. hehe memang serius pun kali ini.

aku nak kongsi pendapat aku mengenai situasi yang berlaku dalam kalangan rakyat malaysia dalam internet atau media sosial sekarang ni. Anda tahu pasal Tik Tok , Musically , Bigolive dan aplikasi-aplikasi handphone yang lain ?

APLIKASI HANDPHONE MEROSAKKAN MORAL PENGGUNA


mesti ramai yang tau dan ramai yang dah cuba kan. sebenarnya aplikasi ini tak ada masalah sangat bagi aku. tetapi bila sudah masuk unsur-unsur tak sepatutnya, jadi aku pun nampak aplikasi ini akan menjadi masalah pada pengguna terutamanya umat Islam.

Aku sebenarnya sedih tengok anak bangsa aku terutamanya yang perempuan dok menari entah apa-apa di dalam aplikasi-aplikasi ini. sepatutnya benda ini tak patut berlaku. kedua adalah pakaian pula yang tak menutup aurat.

aku bukan pandai bab agama, tapi aku yakin kita semua tahu hukum agama tapi kenapa kita tak ikut. rugilah adik-adik. Islam menekankan mengenai maruah. Setiap ummat Islam perlu menjaga maruah diri dalam pelbagai aspek.

jangan gadai maruah semata-mata nak kejar populariti yang tak seberapa. adik-adik , ubai bukan marah, cuma nak tunjuk satu benda kalau anda masih nak guna tik tok dan sebagainya. ubai cadangkan adik-adik gunakan benda tu dengan cara yang lebih baik.

pada masa yang sama maruah adik pun terjaga. Allah cipta orang perempuan ini sangat unik. apa yang dilakukan oleh mereka sentiasa menjadi perhatian orang ramai. Allah juga bagi jalan keluar dari masalah apabila menjadi perhatian ramai ini dengan menetapkan hukum aurat dan pergaulan yang dapat menjaga maruah kita.

bukan untuk menyusahkan anda, tetapi nak jaga diri anda.
kalau anda tak ikut, berkemungkinan anda akan mengalami masalah gangguan dari orang yang berniat jahat.

Akhir sekali, nak guna aplikasi yang menarik dan viral ni memang tak ada masalah. cumanya jangan sampai jatuh hukum HARAM menggunakannya apabila terlibat unsur-unsur maksiat dalam penggunaannya.

Semoga perkongsian ini dapat membuka minda kita mengenai dosa dan pahala yang kita lakukan setiap hari. yang penting , jagalah maruah kita dan keluarga dari tercemar kerana aksi-aksi kita di dalam aplikasi-aplikasi tersebut.

selamat hari raya !

Jom komen dibawah

Comments
0 Comments

Click to comment