Kadar Bayaran Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 2017 / 1438H

Share:
Kadar Bayaran Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 2017 / 1438H
Kadar Bayaran Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 2017 / 1438H


Musim puasa ini, kita tak boleh lari dari tanggungjawab membayar zakat fitrah. Zakat ini telah di wajibkan kepada kita untuk kita keluarkan sebelum solat sunnat Aidilfitri. Aku rasa ramai yang dah mula membayar zakat fitrah untuk tahun 2017 ni kan.

Bagi yang masih belum bayar, aku kongsikan dengan korang kadar bayaran zakat fitrah seluruh malaysia untuk tahun 2017 .

Kadar Bayaran Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 2017 



Kadar Bayaran Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 2017 / 1438H
Kadar Bayaran Zakat Fitrah Seluruh Malaysia 2017 / 1438H


Sebab apa kena bayar zakat fitrah ?


Zakat fitrah atau zakat-zakat yang lain di wajibkan bayar adalah kerana untuk membersihkan harta kita . Selain itu ia juga bertujuan untuk membantu sahabat-sahabat kita yang lain untuk sama-sama merasai kemeriahan perayaan dan juga nikmat kesenangan hidup .

Waktu Pembayaran Zakat Fitrah .


Ramai yang pening bab ni, sebenarnya ia perkara yang sangat mudah. waktu bayar zakat fitrah adalah bermula dari permulaan ramadhan sehinggalah sebelum solat sunnat aidilfitri.

Lepas solat sunnat Aidilfitri, tak boleh dah bayar zakat fitrah. Yang afdhal sebelum solat hari raya, kalau bayar awal pun okay jer.

Tempat Bayar Zakat Fitrah.


Di mana-mana amil yang di lantik oleh pusat zakat malaysia dan juga tempat lain.


Kesimpulannya ,

Kita bayar zakat fitrah ni untuk menyedarkan kita bahawa duit atau rezeki kita bukanlah semuanya milik kita. dalam rezeki kita ada hak orang lain. Aku harap entri kadar bayaran zakat fitrah 2017 ini membantu korang mendapat maklumat yang sepatutnya.

minta tolong korang share kan entri ni dekat kawan-kawan korang yang belum bayar zakat. pasti mereka memerlukan.

Sekian.

2 comments:

  1. tahun ni kena bayar sendiri la jawabnye, huuuuu

    ReplyDelete
  2. raya tahun ni jhor dah selaras ye .. kalau dulu dia bezakan mana yang makan beras mahal dan murah

    ReplyDelete