RIAK KE KALAU KITA TAYANG KEKAYAAN KITA DI MEDIA SOSIAL ?

Pernah tak dapat komen " tayang kekayaan dekat media sosial tu riak namanya " atau pun " riak kalau menunjuk-nunjuk kekayaan di facebook ". Mesti pernah kan , hehe persoalannya sekarang ini adalah betulkah kalau kita tayang kekayaan, kita di hukum sebagai riak ?dan Tidak Ikhlas Jom ikuti penjelasan Ustaz Azhar Idrus mengenai perkara ini .


riak tayang kekayaan di facebook atau media sosial
Riak ke kalau kita tayang kekayaan di media sosial ?


Dalam ceramah ustaz Azhar Idrus baru-baru ini 14 mei 2017 , ada satu soalan yang di ajukan kepada ustaz lebih kurang , kalau kita tayang kereta kita di facebook adakah itu riak ? Apa jawapan ustaz mengenai soalan tu ?

RIAK KE KALAU KITA TAYANG KEKAYAAN KITA DI FACEBOOK ?


Ustaz cakap ' belajar bagi habis dulu , faham betul-betul makna ria '

Makna Riak adalah membuat sesuatu amalan akhirat untuk mendapat pujian manusia. itu baru riak . Kalau tayang kereta tu amalan akhirat ke ? tak , jadi ia bukan riak namanya .

Faham kan.

Maksudnya boleh lah nak tayang kereta di media sosial, yang tak bolehnya tayang amalan akhirat kita sebagai contoh solat, puasa dan sebagainya jika kita mengharapkan pujian manusia .

Lepas dengar penjelasan ustaz, baru lah aku faham dan mengerti. Lepas ni kalau nak tayang motor pun boleh lah tak riak kan . hehehe


riak di facebook
Tayang ferrari dekat facebook tak riak ! :)


Kesimpulan .

Sebelum menjatuhkan hukum kepada seseorang , lebih baik kita bersangka baik terlebih dahulu. kedua belajar bagi habis, baru menghukum orang. Kalau tak belajar habis, lebih baik kita senyap dan lari jauh-jauh . hehe

yela kan, kadang-kadang kita rasa kita betul dan nak juga luah pendapat kita padahal kita salah. hehe

Aku harap kita faham yang tayang kekayaan di media sosial bukan kategorikan sebagai riak.

Sekian.

1 comment:

  1. Ya.

    sangat riak.

    Lagi-lagi hasil dari sumber yang sangat meragukan.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.