7 PERKARA BASIC BILA PERGI SERVIS KERETA ! ORANG PEREMPUAN PUN KENA BACA !

19 Mei 2017

Orang perempuan masuk bengkel ? OMG ! sebenarnya bukanlah perkara pelik pun yang penting perkara basic bila pergi servis kereta ni korang kena tau . Bila dah ada info, orang bengkel nak tipu korang pun tak jadi. korang boleh patahkan hujah depa tu macam Jackie Chan mengelak dari kena tumbukan penjenayah. wachhaa !

servis kereta
Perkara basic bila servis kereta , gambar google.com


haha , mesti ramai yang tak sabar nak tau apa lah 7 Perkara Basic Bila pergi Servis Kereta . Jom kita sambun baca dekat bawah .


7 PERKARA BASIC BILA PERGI SERVIS KERETA !



1. Tayar .

Pastikan tayar anda dalam keadaan elok , kalau dah botak pergi tukar dekat bengkel. Korang tahu, tayar yang botak akan memudahkan ia meletup bila digunakan. jadi hati-hati .


2. Radiator .

Gunakan Air untuk menyejukkan radiator dan enjine anda !


3. Enjin .

Tukar minyak hitam untuk pemanduan yang lebih baik.  pastikan 10 ribu km , kemudian korang dah kena bawa dia pi servis dah.


4. Brake .

Pastikan korang tengok yng brake pad korang masih tebal. Kalau haus, silakan tukar. bahaya untuk pemanduan anda. ini antara perkara basic bila pergi servis kereta. dan kebanyakkanya tak tau yang brake pad dia dah haus.


brake pad servis kereta
Perkara basic bila servis kereta , gambar google.com


5.  Aircond .

Kalau dah makin panas tu, korang boleh tukar Filter dan tambahkan gas. selalunya ia sesuai untuk kereta yang dah 3 tahun kita guna.  Setiap benda dalam kereta kita ada had dia, sampai masa kena tukar dan kena refill. jadi take note 7 PERKARA BASIC BILA PERGI SERVIS KERETA !


6. Alignment .

Yes !

Ini penting, korang kena test alignment kereta korang sebelum travel jauh. sebabnya nak pastikan bila kita buat pusingan dan sebagainya, tiada masalah yang berlaku .


7. Lampu .

Pastikan ia berfungsi dengan baik, kalau tak berfungsi suruh bengkel betul kan.

Fuhh

banyak gila yang kita kena ambil tau kan . tu tak termasuk lagi 2 benda penting yang aku tak kongsikan dekat korang ni. Korang na tau tak apa dua benda tu ? Rujuk pautan ini .


Akhir sekali ,

Bawa kereta , kita kena tau apa yang dia kurang dan apa yang terlebih. jangan pandai main isi minyak jer. hehe dulu masa aku mula-mula bawa kereta, aku tak ambil tau sangat tapi bila dah meningkat usia ni jadi minat pula nak jaga kereta .

Perkara basic bila pergi servis kereta ni korang kena tau betul-betul dan fahamkan. kalau tidak nanti korang kena tipu atau pun korang sendiri terlepas pandang benda yang sepatutnya di baiki. Semoga entri ini bermanfaat untuk korang.

 

Sekian .


1 ulasan:

  1. IQ memang boleh tahu la part2 kreta ni sket semenjak pakai kereta. Apatah lagi skrang dah sorang2 ni sllunye klu risau kena tipu memang bawak adk ipar lelaki, tlg tgkkn betul ke part2 kereta yang dah rosak tu.

    BalasPadam

Kataubaid© .