SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ?

Advertisemen

SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ?
Syedapnya tidur macam ni .. :)


SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ? | Pernah tak kita alami rasa mudah sangat kita tidur bila waktu malam ? letak kepala terus tidur . baru ni pun aku merasai pengalaman yang sama di sebabkan badan terlalu letih . bila terlalu letih menyebabkan badan kita kekurangan tenaga dan akhirnya menyebabkan kita mudah tertidur.


PUNCA BADAN TERLALU LETIH 


1. Kuat bekerja .
2. Kurang tidur .
3. Banyak berfikir .
4. Kurang Minum air.
5. Terlalu kuat menggunakan badan .

Kesemua punca ini akan menyebabkan badan kita rasa letih . jika berlebihan akan menyebabkan badan kita terlalu letih dan akhirnya dia sendiri akan mendorong kita untuk berehat . Badan ni macam laptop, kalau terlalu banyak guna dia juga akan hang dan tak boleh berfungsi dengan baik .

Kalau nak senang tidur , bagi badan kita letih .

itu antara frasa yang sering menjadi kegunaan aku . kalau tak letih mesti nak dekat subuh baru tidur. susah tau kalau tidur lewat ni. kerja di keesokan harinya juga akan terganggu . Jadi, kita kena pastikan yang tidur kita cukup dan berkualiti .

Fungsi Tidur 


1. Mengembalikan tenaga.
2. stabilkan perjalanan darah .
3. Menguatkan physiology badan .

Selain itu ada 5 tahap proses tidur , dari peringkat pertama sehingga peringkat ke 5. Sesiapa yang tidur nyenyak biasanya akan masuk peringkat ke 5. masa nilah badan kita akan rehat. kalau kita asyik terjaga sahaja , bermakna ada yang tak kena pada badan kita lah tu .

kita kena check balik kenapa kita susah tidur atau tidur yang senang terjaga. kalau berlarutan, sila ke klinik dan bertanya dengan doktor .


Nampak tak, fungsi tidur ni banyak sebenarnya . aku jer yang tulis sedikit . semoga entri SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ? membuatkan kita sedar mengenai kepentingan tidur yang berkualiti untuk badan kita .

Sekian .

Advertisemen

Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.
Related Posts
Disqus Comments