SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ?

22 April 2017

SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ?
Syedapnya tidur macam ni .. :)


SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ? | Pernah tak kita alami rasa mudah sangat kita tidur bila waktu malam ? letak kepala terus tidur . baru ni pun aku merasai pengalaman yang sama di sebabkan badan terlalu letih . bila terlalu letih menyebabkan badan kita kekurangan tenaga dan akhirnya menyebabkan kita mudah tertidur.


PUNCA BADAN TERLALU LETIH 


1. Kuat bekerja .
2. Kurang tidur .
3. Banyak berfikir .
4. Kurang Minum air.
5. Terlalu kuat menggunakan badan .

Kesemua punca ini akan menyebabkan badan kita rasa letih . jika berlebihan akan menyebabkan badan kita terlalu letih dan akhirnya dia sendiri akan mendorong kita untuk berehat . Badan ni macam laptop, kalau terlalu banyak guna dia juga akan hang dan tak boleh berfungsi dengan baik .

Kalau nak senang tidur , bagi badan kita letih .

itu antara frasa yang sering menjadi kegunaan aku . kalau tak letih mesti nak dekat subuh baru tidur. susah tau kalau tidur lewat ni. kerja di keesokan harinya juga akan terganggu . Jadi, kita kena pastikan yang tidur kita cukup dan berkualiti .

Fungsi Tidur 


1. Mengembalikan tenaga.
2. stabilkan perjalanan darah .
3. Menguatkan physiology badan .

Selain itu ada 5 tahap proses tidur , dari peringkat pertama sehingga peringkat ke 5. Sesiapa yang tidur nyenyak biasanya akan masuk peringkat ke 5. masa nilah badan kita akan rehat. kalau kita asyik terjaga sahaja , bermakna ada yang tak kena pada badan kita lah tu .

kita kena check balik kenapa kita susah tidur atau tidur yang senang terjaga. kalau berlarutan, sila ke klinik dan bertanya dengan doktor .


Nampak tak, fungsi tidur ni banyak sebenarnya . aku jer yang tulis sedikit . semoga entri SENANG TIDUR BILA BADAN TERLALU LETIH - PUNCA BADAN TERLALU LETIH ? membuatkan kita sedar mengenai kepentingan tidur yang berkualiti untuk badan kita .

Sekian .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kataubaid© .